07.07.2012

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy
OWP-13/gem-299/2012

Katowice, dnia 13.07.2012 r.

I N F O R M A C J A Nr 13/2012śm./EW

w sprawie wypadku śmiertelnego zaistniałego w dniu 07.07.2012 r. około godz. 1115, w Zakładzie Górniczym „Szujec I” należącym do przedsiębiorcy „SUPER – KRUSZ” Sp. z o.o., Waryś 313A, 32-825 Borzęcin, któremu uległ pracownik podmiotu SK INVEST GREEN Sp. z o.o., operator ładowarki typu Ł 34, lat 35, pracujący w górnictwie 3 miesiące.

Zakład górniczy „Szujec I” prowadzi eksploatację kruszywa naturalnego, koparkami podsiębiernymi, spod lustra wody, z jednego poziomu eksploatacyjnego. Wydobyte kruszywo składowane jest na składowiskach urobku, zlokalizowanych wzdłuż krawędzi zbiornika eksploatacyjnego, skąd po odsączeniu ładowane jest na pojazdy odbiorców zewnętrznych. Prace związane z eksploatacją złoża wykonywane są przez podmiot SK INVEST GREEN Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie.

W dniu 07.07.2012 r. na zmianie I, osoba niższego dozoru ruchu podmiotu SK INVEST GREEN Sp. z o.o., wyznaczona przez Kierownika ruchu zakładu górniczego do sprawowania bezpośredniego dozoru nad ruchem zakładu górniczego „Szujec I”, skierował operatora ładowarki Ł 34 do prac związanych załadunkiem urobku składowanego w części północno – wschodniej obszaru górniczego na pojazdy odbiorców. Prace te operator ładowarki wykonywał samodzielnie. Około godziny 1115 osoba dozoru ruchu została powiadomiona, przez operatorów dwóch koparek eksploatujących złoże w części północnej wyrobiska, o zniknięciu ładowarki Ł 34. Razem z osobą dozoru ruchu pracownicy udali się w rejon pracy ładowarki i stwierdzili brak ładowarki i operatora. W zbiorniku poeksploatacyjnym zauważyli wydobywające się z wody pęcherze powietrza oraz plamę ropopodobną. Pracownicy sprawdzili nabrzeże zbiornika w rejonie pracy ładowarki i nie stwierdzili obecności operatora ładowarki. Osoba dozoru ruchu telefonicznie powiadomiła Policję i Straż Pożarną, które przybyły na miejsce zdarzenia. W wyniku podjętej akcji z udziałem płetwonurków została odnaleziona ładowarka i ciało operatora, w odległości około 10 m od ładowarki. Po wydobyciu ciała na brzeg zbiornika przybyły na miejsce zdarzenia lekarz Pogotowia Ratunkowego z Tarnowa, o godzinie 1620, stwierdził zgon operatora.

W wyniku przeprowadzonych oględzin, na podstawie dotychczasowych przeprowadzonych badań wypadku oraz w związku z brakiem świadków wypadku, przyjęto, że prawdopodobną przyczyną wypadku śmiertelnego był wjazd do zbiornika ładowarką w bliżej nie określonych okolicznościach.

W wyniku przeprowadzonych oględzin, w związku z zaistniałym wypadkiem, Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie wydał decyzję nakazującą usunięcie nieprawidłowości polegających na:

  1. braku pisemnego potwierdzenia zapoznania się pracowników z dokumentem bezpieczeństwa lub jego odpowiednią częścią,
  2. braku zapoznania się pracowników z treścią instrukcji bezpiecznego wykonywania pracy na stanowisku obsługi ładowarki i koparek jednonaczyniowych,
  3. braku prowadzenia ewidencji osób przebywających w zakładzie górniczym
    powstałe wskutek naruszenia przepisów stosowanych w ruchu Zakładu Górniczego „Szujec I” w Łętowicach,

oraz decyzję nakazującą przedsiębiorcy:

  1. Prace, związane z wydobywaniem ładowarki Ł-34 ze zbiornika wodnego w zakładzie górniczym „Szujec I” przeprowadzić na zasadach określonych dla prac wykonywanych w warunkach szczególnego zagrożenia o których mowa w § 38 ust 2 i 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego w odkrywkowych zakładach górniczych wydobywających kopaliny pospolite.(Dz. U. Nr 109, poz. 962 oraz z 2004 r. Nr 24, poz. 212).
  2. Wykonać pomiary głębokości zbiornika wodnego oraz określić w wyniku pomiarów geodezyjnych profil skarpy eksploatacyjnej tego zbiornika w rejonie, w którym będą prowadzone prace związane z wydobyciem zatopionej ładowarki Ł-34.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Krakowie.

do góry