11.10.2006

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy
OWp-21/gem-20/2006

 Katowice, dnia 16.10.2006 r.



  I N F O R M A C J A   Nr 21/2006 śm./EW

w sprawie wypadku śmiertelnego, zaistniałego dniu 11.10.2006 r. około godziny 1505 w KHW S.A. KWK „Wujek” Ruch „Wujek” w Katowicach, któremu uległ sztygar zmianowy oddziału zbrojeniowo-likwidacyjnego PZL.

 

     Wypadek zaistniał w chodniku wentylacyjnym zachód, w rejonie skrzyżowania z dowierzchnią  4 wschód w pokładzie 405, na poziomie 680 m. Pokład 405, o grubości od 3,5 m do 4,2 m  i nachyleniu od 00 do 90, nietąpiący, zaliczony jest do II kategorii zagrożenia metanowego, klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego oraz I stopnia zagrożenia wodnego. W chodniku wentylacyjnym zachód zabudowany był nieeksploatowany kołowrót typu EKO-D-30 HK-2, wyłączony spod napięcia, w którym brak było: osłony bębna; prawidłowego zabezpieczenia przed przemieszczeniem; oświetlenia stanowiska kołowrotu; sygnalizacji ostrzegawczej i porozumiewawczej oraz środków łączności, a ponadto: lina o średnicy 18 mm luźno nawinięta na bęben posiadała pętle; układy hamulca i sprzęgła były unieruchomione; bęben układu sprzęgłowego zablokowany, a bęben hamulca swobodny, co umożliwiało ruch bębna pędnego po podaniu napięcia na silnik kołowrotu. W odległości około 0,55 m od bębna kołowrotu zainstalowano wyłącznik stycznikowy typu OWSD-0106Z.

     W dniu 11.10.2006 r. na zmianie rannej, elektromonter oddziału elektrycznego urządzeń przodkowych MEE-1 - na polecenie sztygara zmianowego oddziału zbrojeniowo-likwidacyjnego PZL - podłączył przewodem silnik kołowrotu z wyłącznikiem. Umożliwiało to sterowanie pracą kołowrotu bezpośrednio z przełącznika kierunku obrotów wyłącznika, a po załączeniu następował natychmiastowy ruch bębna z liną.

W tym samym dniu na zmianie popołudniowej, trwającej od godziny 1330 do godziny 2100, sztygar zmianowy oddziału zbrojeniowo-likwidacyjnego około godziny 1505, nie posiadający upoważnienia do obsługi kołowrotu, załączył przełącznik kierunku obrotów wyłącznika kołowrotu, co w wyniku niesprawnych układów: hamulcowego i sprzęgła, spowodowało niezamierzone uruchomienie bębna z liną. Lina kołowrotu pochwyciła nogę sztygara, przemieszczając go wokół bębna.

Ruch kołowrotu został wyłączony przez jednego z pracowników oddziału PZL. Poszkodowanego uwolniono, udzielając pierwszej pomocy, a o godzinie 1603 lekarz stwierdził zgon,  w wyniku zmiażdżenia twarzoczaszki.

 

      Przyczyną wypadku było pochwycenie sztygara zmianowego przez linę w wyniku samodzielnego uruchomienia niesprawnego kołowrotu.

 

     W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Katowicach wydaną decyzją nakazał:

 

1.      Wstrzymać:

a)      podawanie napięcia na instalację elektryczną kołowrotu i dalsze użytkowanie kołowrotu typu EKO-D-30 HK-2, zabudowanego w chodniku wentylacyjnym zachód w rejonie skrzyżowania z dowierzchnią 4 wschód w pokładzie 405, ze względu na zły stan techniczny, obejmujący linę pociągową bez haka, nieczynny układ sprzęgłowo- hamulcowy oraz brak: osłony bębna, prawidłowego zabezpieczenia konstrukcji kołowrotu przed przemieszczeniem i nieprawidłowy stan instalacji elektrycznej, zasilającej silnik kołowrotu, polegający na zblokowaniu układu sterowania i zabezpieczenia termicznego,

b)      eksploatację kolejki spągowej typu KS-650-Becker, z trasą w chodniku wentylacyjnym zachód w pokładzie 405, do czasu prawidłowej zabudowy stacji zwrotnej i zlikwidowania miejsc ocierania  liny ciągnącej o konstrukcję trasy oraz uzyskania w trybie obowiązującym zezwolenia na oddanie do ruchu,

c)      wykonywanie prac w rejonie zlikwidowanej ściany V w pokładzie 405, do czasu opracowania i wdrożenia szczegółowych technologii dotyczących wytransportowania maszyn, urządzeń i instalacji.

2.      Dokonać szczegółowych ustaleń, w zakresie zasad ponownego uruchamiania maszyn  i urządzeń, czasowo wyłączonych z użytkowania.

3.      Ponownie przeszkolić pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego oraz osoby kierownictwa i dozoru ruchu, w zakresie bezpiecznej eksploatacji maszyn i urządzeń, ze szczególnym uwzględnieniem urządzeń transportowych.

4.      Niezwłocznie zapoznać zainteresowanych pracowników, zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego z przyczynami i okolicznościami zaistniałego wypadku.

 

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Katowicach.

 

do góry