18.07.2011

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy

Katowice, dnia 2.08.2011 r.

IN F O R M A C J A Nr 41/2011/EW

o wypadku ciężkim, początkowo zakwalifikowanym jako lekki, zaistniałym w dniu 18.07.2011r. o godzinie 2110 w JSW S.A. KWK „Jas-Mos” w Jastrzębiu-Zdroju, w pochylni transportowej 2-W2 w pokładzie 505/2, któremu uległ pracownik oddziału GRP-4 - pomoc dołowa, lat 31, pracujący w górnictwie 6 miesięcy.

Wypadek zaistniał w pochylni transportowej 2-W2 w pokładzie 505/2, wykonanej w obudowie ŁP12/V32/4/A, w rejonie skrzyżowania z chodnikiem podścianowym równoległym - W2 w pokładzie 505/2, na poziomie -400.
Pokład 505/2 w rejonie pochylni transportowej 2-W2 zaliczony został do:
IV kategorii zagrożenia metanowego, klasy „B” zagrożenia wybuchem pyłu węglowego, I stopnia zagrożenia tąpaniami i I stopnia zagrożenia wodnego. Wysokość wyrobiska w miejscu wypadku wynosiła około 3,1m, szerokość 5,65m, a nachylenie spągu około 30.
Wyposażenie pochylni stanowiły: przenośnik zgrzebłowy typu SKAT-E180W, kołowrót typu EKO-D30/F oraz trasa kolejki podwieszanej typu KSP-16 wraz ze stacją nadawczo-odbiorczą. Przenośnik zgrzebłowy SKAT-E180W wyposażony był w system sygnalizacji głośnomówiącej typu SAG-94/E, natomiast układ transportu kolejką podwieszaną typu KSP-16, wyposażony był w system sygnalizacji głośnomówiącej typu UGS-86. Rejon skrzyżowania oraz stacji nadawczo-odbiorczej kolejki KSP-16 oświetlony był dwoma lampami typu OMG-200.

W dniu 18.07.2011r. na zmianie C, rozpoczynającej się o godzinie 1800, sztygar zmianowy oddziału GRP-4, skierował w rejon stacji nadawczo-odbiorczej kolejki podwieszanej typu KSP-16, zlokalizowanej w pochylni transportowej 2-W2, zespół sześciu pracowników do transportu materiałów do przodka drążonego chodnika podścianowego równoległego - W2 w pokł. 505/2. Trzech pracowników wykonywało prace porządkowe, a pozostali, z wyznaczonym przodowym tego zespołu, prowadzili załadunek materiałów na zestaw transportowy kolejki podwieszanej typu KSP-16, który znajdował się poza granicami stacji nadawczo-odbiorczej kolejki. Podczas podwieszania odcinka lutni elastycznej na zestawie transportowym, jeden z pracowników utracił równowagę i stanął lewą nogą na trasie przenośnika zgrzebłowego typu SKAT-E180W, który w tym momencie został chwilowo uruchomiony w kierunku przeciwnym do kierunku odstawy urobku. Przemieszczające się zgrzebło pochwyciło stopę pracownika, dociskając ją do konstrukcji stacji zwrotnej przenośnika. Po udzieleniu pierwszej pomocy przez współpracowników, poszkodowany został przetransportowany pod szyb, gdzie pomocy udzielił mu lekarz, następnie do punktu opatrunkowego na powierzchni i do Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego nr 2 w Jastrzębiu-Zdroju.
W wydanej wstępnej opinii lekarz stwierdził: „Otwarte złamanie stawu skokowego lewego, otwarte złamanie kości stopy lewej, skręcenie stopy lewej” - wypadek zakwalifikowano jako lekki. W nocy z dnia 23 na 24.07.2011r. poszkodowany przeszedł operację w szpitalu, w wyniku której zostało amputowane lewe podudzie. W opinii lekarskiej ze szpitala z dnia 26.07.2011r., lekarz stwierdził - „Przebyte zmiażdżenie stopy lewej: liczne otwarte wieloodłamowe złamanie kości śródstopia i stępu. Pourazowa niedokrwienna martwica stopy. Amputacja lewego podudzia” - wypadek przekwalifikowano na ciężki. W związku z powyższym, kierownik ruchu zakładu górniczego w dniu 26.07.2011r. o godzinie 745 powiadomił o wypadku Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego w Rybniku.

Przyczyną wypadku ciężkiego było pochwycenie lewej stopy pracownika przez będący w ruchu przenośnik zgrzebłowy SKAT-E180W i przygniecenie jej, prawdopodobnie do stacji zwrotnej przenośnika.

Przyczyna ta wynikła z:

  • wpadnięcia pracownika na trasę przenośnika zgrzebłowego, podczas wykonywania załadunku zestawu transportowego kolejki w miejscu do tego nieprzeznaczonym, tj. poza stacją nadawczo-odbiorczą.

W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor OUG w Rybniku nie wydał decyzji.
Zalecono:

  • ponownie przeszkolić pracowników w zakresie poruszania się w sąsiedztwie urządzeń transportowych,
  • ponownie przeszkolić pracowników brygad transportowych z bezpiecznymi zasadami prowadzenia transportu,
  • zapoznać pracowników, zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego, z przyczynami i okolicznościami zaistniałego wypadku.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Rybniku.

do góry