25.02.2013.1

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy

Katowice, dnia 4.03.2013 r.

I N F O R M A C J A Nr 11/2013/EW

w sprawie wypadku ciężkiego, zaistniałego w dniu 25.02.2013 r. około godziny 1433 w Kompanii Węglowej S.A. Oddział KWK „Knurów-Szczygłowice” Ruch Knurów w Knurowie, któremu uległ górnik firmy ALPEX Spółka z o.o. w Jastrzębiu Zdroju, lat 43, pracujący w górnictwie 5 lat.

Wypadek zaistniał w chodniku 40a w połączonych pokładach 357 i 358 na poziomie 850 m. Pokłady 357 i 358 o grubości od 1,5 m do 2,6 m i nachyleniu od 80 do 150, zaliczone zostały do I kategorii zagrożenia metanowego, I stopnia zagrożenia wodnego i klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego. Chodnik 40a objęty był granicami pola III kategorii zagrożenia metanowego.

Wyrobisko, drążone kombajnem chodnikowym typu AM-50, przewietrzane było wentylacją lutniową kombinowaną z urządzeniem odpylającym typu DCU-600C/260÷320. Lutniociąg wykonany z lutni elastycznych, o średnicy 1000 mm, zakończony był lutnią wirową typu VT-700M z zespołem napędowym. Chodnik 40a wykonany był w obudowie typu ŁP9/V32/4/A, z odrzwiami budowanymi co 0,75 m. Pod stropem wyrobiska, po stronie ociosu północnego, zabudowana była trasa szynowej kolejki podwieszanej typu KSP, na której poruszały się wózki nośne o udźwigu 1,3t i 1,6t, połączone cięgnami o długości 1500 mm. Na wózkach jezdnych zawieszone było urządzenie odpylające oraz przenośnik zgrzebłowy typu SKAT E-180 WMJ połączony z kombajnem chodnikowym.

W dniu 25.02.2013 r. na zmianie „B”, sztygar zmianowy firmy „PRG-Bytom” Sp. z o.o. skierował 13 osobowy zespół pracowników konsorcjum przedsiębiorstw PRG Bytom Sp. z o.o. i „ALPEX” PBG Sp. z o. o. w rejon drążonego chodnika 40a w pokładzie 357 i 358, w tym 7 pracowników do przodka drążonego wyrobiska. Przed rozpoczęcia drążenia, przodowy polecił jednemu z pracowników swojego zespołu transportować materiały niezbędne do zabudowy kolejnych odrzwi obudowy chodnikowej. Kombajnista wycofał kombajn z przodka w celu kontroli głowic urabiających i wymiany noży kombajnowych.

Około godziny 1433, po przeprowadzonej wymianie noży, kombajnista załączył kombajn i rozpoczął przemieszczenia maszyny do czoła przodka, ciągnąc jednocześnie urządzenie odpylające oraz przenośnik zgrzebłowy. W tym czasie pracownik transportujący materiały do przodka przechodził obok urządzenia odpylającego. Podczas przemieszczenia urządzenia odpylającego, na jednym z połączeń szyn, nastąpiło rozerwanie gniazda złącza dolnego i przerwanie jezdni kolejki. Szyna, na której zawieszone było urządzenie odpylające przechyliła się w kierunku spągu co spowodowało przemieszczenie się wózka nośnego, a opadające urządzenie odpylające uderzyło i docisnęło lewe podudzie przechodzącego obok pracownika do nadstawki przenośnika zgrzebłowego. Po udzieleniu pierwszej pomocy przez pracowników konsorcjum, poszkodowanego wytransportowano na noszach pod szyb Paweł, gdzie pomocy udzielił mu lekarz zakładowy, który stwierdził w opinii lekarskiej „otwarte złamanie podudzia lewego poniżej stawu kolanowego”. Poszkodowany śmigłowcem przetransportowany został do Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego Nr 5 w Sosnowcu.
W dniu 26.02.2013 r. przeprowadzono zabieg amputacji lewego podudzia poszkodowanego i w wydanej opinii lekarskiej o wypadku w pracy, stwierdzono „zmiażdżenie podudzia lewego. Stan po amputacji podudzia lewego (pourazowej)”.


Przyczyną wypadku zmiażdżenia oraz amputacji podudzia było uderzenie i dociśnięcie lewego podudzia pracownika do nadstawki przenośnika zgrzebłowego przez opadające urządzenie odpylające.

W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor OUG w Gliwicach wydał decyzję, w której:

  1. wstrzymał ruch zakładu górniczego, w części dotyczącej eksploatacji przenośnika zgrzebłowego typu SKAT E-180 WMJ nr 8 oraz urządzenia odpylającego typu DCU-600C/260÷320 zainstalowanych w chodniku 40a w pokładzie 357+358, do czasu:
    • prawidłowego zabezpieczenia połączeń jezdni szynowej, na której za pomocą wózków nośnych o udźwigu 1,3 i 1,6 t oraz cięgien L=1500, podwieszone zostały przenośnik zgrzebłowy typu SKAT E-180 WMJ nr 8 oraz urządzenie odpylające typu
      DCU-600C/260÷320,
    • wymiany uszkodzonej szyny jezdnej prostej L=3000 produkcji FMG PIOMA, pierwszej od strony czoła drążonego chodnika 40a w pokładzie 357+358, zabudowanej na trasie szynowej, na której podwieszone były przenośnik zgrzebłowy typu SKAT E-180 WMJ nr 8 oraz urządzenie odpylające typu DCU-600C/260÷320z
  2. nakazał wytransportować z chodnika 40a w pokładzie 357+358 na powierzchnię
    i zabezpieczyć do ewentualnych badań uszkodzoną szynę prostą L=3000 produkcji FMG PIOMA.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG Gliwice.

do góry