27 10 2018

Wyższy Urząd Górniczy

          Departament

Warunków Pracy i Szkolenia                                            

Katowice, dnia 7 listopada 2018 r.

 

INFORMACJA Nr 15/2018śm./EW 

o wypadku śmiertelnym, zaistniałym w dniu 27 października 2018 r. około godziny 050 w Polskiej Grupie Górniczej S.A. Oddział KWK ROW Ruch Jankowice w Rybniku, któremu uległ młodszy ślusarz oddziału MMUD4-J, lat 20, pracujący w górnictwie 1 rok.

Wypadek zaistniał w chodniku odstawczym w pokładzie 501/3 na poziomie 650 m, w odległości około 4,5 m od skrzyżowania z przekopem Ia poziom 650 m.

Pokład 501/3 zaliczony został do III kategorii zagrożenia metanowego, I stopnia zagrożenia tąpaniami, klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego i I stopnia zagrożenia wodnego.

Wyrobisko wykonane zostało w obudowie typu ŁP11/V29/A o rozstawie odrzwi 0,75 m. Obudowa stabilizowana była 10 rozporami stalowymi i dwoma podciągami stalowymi o profilu V25. Szerokość wyrobiska wynosiła 5,65 m, wysokość 4,05 m, a nachylenie od 4° do 5°. Chodnik przewietrzany był przepływowym prądem powietrza w ilości 2100 m3/min.

W wyrobisku zabudowany był przenośnik taśmowy typu Pioma 1200 z napędem 2NPD, którego długość wynosiła 890 m. Przenośnik ten wchodził w skład odstawy oddziałowej oddziału G1-J. Urobek z oddziału G1-J transportowany był na ten przenośnik przenośnikiem taśmowym typu VT-1200 nr 2, zabudowanym w pochylni transportowej badawczej w pokładzie 501/3, a dalej przenośnikiem taśmowym typu Gwarek B-1200 odstawy głównej, zabudowanym w przekopie Ia poziom 650 m.

W dniu 26 października 2018 r. na zmianie rozpoczynającej się o godzinie 1830, sztygar zmianowy oddziału MMUD4-J skierował młodszego ślusarza do prac związanych z obsługą przenośnika taśmowego typu Pioma 1200, zabudowanego w chodniku odstawczym w pokładzie 501/3. Przenośnik ten ostatni raz został uruchomiony o godzinie 1939 i do godziny 053 pozostawał w ruchu, co stwierdzono na podstawie rejestracji czasu jego pracy w systemie Zefir. W dniu 27 października 2018 r. o godzinie 053 ruch tego przenośnika został wstrzymany przez pracownika zatrudnionego w rejonie jego stacji zwrotnej za pomocą wyłącznika awaryjnego. Związane to było z powstaniem zatoru przy przesypie przenośnika taśmowego typu VT-1200 nr 2, który usuwali pracownicy oddziału MMUD4-J. Po usunięciu zatoru pracownicy ci próbowali skontaktować się za pomocą środków łączności kopalnianej z młodszym ślusarzem, zatrudnionym do obsługi przenośnika taśmowego typu Pioma 1200. Ponieważ pracownik ten nie odpowiadał na wezwania, jeden ze ślusarzy oddziału MMUD4-J poszedł w kierunku napędu tego przenośnika i około godziny 115 znalazł, nie dającego oznak życia młodszego ślusarza w napędzie przenośnika, pomiędzy jego bębnem napędowym a wspornikiem konstrukcji, od strony wysięgnika. Pracownicy przystąpili do demontażu: osłony przejścia pod wysięgnikiem, osłony silnika, rolki odciskowej i do podniesienia taśmy przenośnikowej w rejonie napędu w celu wyciągnięcia poszkodowanego. W trakcie wykonywania tych czynności przybyły na miejsce wypadku lekarz stwierdził jego zgon.

W opinii wydanej w dniu 27 października 2018 r. lekarz stwierdził „Obrażenia kończyny dolnej lewej w postaci głębokiej, szarpanej rany podudzia lewego. Widoczny wypływ krwi z jamy ustnej. Prawdopodobną przyczyną zgonu było zatrzymanie akcji serca w następstwie krwotoku. Zgon 220”.  

Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Rybniku został powiadomiony w dniu 27 października 2018r.:

  • o wypadku o godzinie 125,
  • o zgonie poszkodowanego o godzinie 225

Prawdopodobną przyczyną wypadku było pochwycenie pracownika przez będącą w ruchu taśmę i wciągnięcie go do napędu przenośnika, pomiędzy jego bęben napędowy a wspornik konstrukcji, od strony wysięgnika.

W związku z wypadkiem Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Rybniku wydał decyzję wstrzymującą ruch zakładu górniczego, w części dotyczącej ruch przenośnika taśmowego typu Pioma 1200 z napędem 2NPD, odstawy oddziałowej oddziału G1-J, zabudowanego w chodniku odstawczym w pokładzie 501/3.

Wznowienie ruchu przenośnika taśmowego uwarunkował:

  1. Uzupełnieniem brakujących linek wyłączników awaryjnych umożliwiających ich wyłączenie przez pociągnięcie w dowolnym kierunku.
  2. Zabudowaniem brakujących osłon wysięgnika oraz napędu.
  3. Przeprowadzeniem ponownego odbioru technicznego przez komisję powołaną przez kierownika ruchu zakładu górniczego.

 Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Rybniku.

do góry