28.11.2005

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy
Katowice, dnia 01.12.2005 r.

I N F O R M A C J A Nr 74/2005/EW

w sprawie wypadku śmiertelnego zaistniałego w Kompanii Węglowej S.A. KWK „Polska -Wirek” w Rudzie Śląskiej, któremu uległ w dniu 28.11.2005r. o godz. 11,55 cieśla górniczy oddziału GZL, lat 42, pracujący w górnictwie 20 lat.

Wypadek miał miejsce na trasie transportu linowego kolejki KSP-32 z napędem HNK-1, w upadowej wschodniej w odległości 8m na północ od skrzyżowania z chodnikiem nadścianowym śc. 10 w pokładzie 510 blok A. Upadowa wschodnia objęta polem metanowym kategorii II, zaliczona do klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego, I stopnia zagrożenia wodnego i I stopnia zagrożenia tąpaniami, wykonana była w obudowie typu ŁP-V25/8A z rozstawem odrzwi co 0,6m. Obudowa chodnikowa wzmocniona została przemiennie stojakami drewnianymi i stalowymi typu „Valent”. W miejscu wypadku szerokość wyrobiska wynosiła 4,4m, a wysokość 3,2m, gwarantując wymagane przepisami odstępy ruchowe. W wyrobisku zabudowana była trasa kolejki KSP-32 przeznaczona do transportu materiałów do eksploatowanej ściany 11A i zbrojonej ściany 12A w pokładzie 510 blok A oraz trasa przenośnika taśmowego typu Gwarek B1000 odstawy urobku z ściany 11A w pokładzie 510 blok A.

W dniu 28.11.2005r. na zmianie „A” rozpoczynającej się o godz. 630 zespół dwóch pracowników oddziału GZL wyznaczony został przez sztygara oddziałowego tego oddziału do przeprowadzenia prac kontrolno-konserwacyjnych układu transportowego materiałów kolejką typu KSP-32 z napędem zabudowanym w przekopie wschodnim na poz. 711m. W skład zespołu wchodził przodowy oraz cieśla górniczy. Sztygar oddziałowy wyznaczył również dwa zespoły pracowników w celu wykonania transportu materiałów przy użyciu ww. kolejki – jeden zespół do prac w rejonie przeładunkowej stacji nadawczo-odbiorczej zlokalizowanej w chodniku międzyścianowym 5/6, a drugi zespół do prac na pośredniej stacji nadawczo-odbiorczej zlokalizowanej w rejonie skrzyżowania upadowej wschodniej z chodnikiem międzyścianowym 11/12.
Po przejechaniu pustym zestawem transportowym z przeładunkowej stacji nadawczo-odbiorczej do pośredniej stacji nadawczo-odbiorczej zatrzymano ruch przedmiotowej kolejki (bez wyłączenia sygnalizacji ostrzegawczej). Pracownicy zespołu transportowego obsługującego pośrednią stację nadawczo-odbiorczą przystąpili do załadunku palet transportowych z materiałem na zestaw transportowy kolejki. W tym czasie zespół pracowników skierowany przez sztygara do prac kontrolno-konserwacyjnych wszedł na trasę ww. kolejki w upadowej wschodniej.
Pracownicy tego zespołu podczas wykonywanych czynności rozdzielili się: przodowy udał się w kierunku chodnika międzyścianowego 5/6, natomiast cieśla górniczy udał się w kierunku chodnika nadścianowego ściany 10. W tym samym czasie układ transportowy kolejką KSP-32 został uruchomiony w celu przetransportowania załadowanego zestawu transportowego z pośredniej stacji nadawczo-odbiorczej do przeładunkowej stacji nadawczo-odbiorczej. Przebywający na trasie prowadzonego transportu linowego cieśla górniczy został uderzony w głowę przemieszczającym się zestawem transportowym kolejki, w wyniku czego doznał urazu głowy z raną potylicy. Po udzieleniu pierwszej pomocy poszkodowany został przewieziony do szpitala, gdzie na skutek doznanych obrażeń zmarł w dniu 30 listopada 2005r.

Przyczyną wypadku było uderzenie poszkodowanego przemieszczającym się zestawem transportowym kolejki KSP-32.

Przyczyna ta była następstwem:

  • 1. Przebywania poszkodowanego na trasie transportu linowego przy uruchomionym urządzeniu transportowym.
  • 2. Niewłaściwej organizacji pracy polegającej na:
    • a) wykonywaniu czynności kontrolno-konserwacyjnych oraz transportowych w tym samym czasie na trasie tego samego układu transportowego,
    • b) nieprzestrzeganiu zasad bezpiecznego wykonywania prac transportowych i kontrolno-konserwacyjnych ujętych w regulaminie transportu kolejką.

W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor OUG w Gliwicach nakazał:

  • Wstrzymać ruch zakładu górniczego w części dotyczącej eksploatacji układu do transportu materiałów i urządzeń kolejką KSP-32 nr kop. 4, z napędem typu HNK-1 zabudowanym w przekopie wschodnim na poziomie 711 m w pokł. 510 blok A, do czasu:
    • uzyskania wymaganych przepisami odstępów ruchowych min. 0,4m pomiędzy krawędzią najszerszego środka transportowego, a obudową lub wyposażeniem wyrobisk,
    • dokonania odbioru technicznego i uzyskania zezwolenia Kierownika Ruchu Zakładu Górniczego na oddanie do ruchu. 2.
  • Ponowne przeszkolenie:
    • wszystkich pracowników zakładu górniczego o zakazie przebywania ludzi w wyrobiskach, w których prowadzony jest transport linowy,
    • pracowników wchodzących w skład zespołów transportowych oraz wykonujących czynności w zakresie konserwacji, napraw i remontów układów transportu przy użyciu kolejek podwieszanych z napędem linowym na temat bezpiecznego sposobu prowadzenia tych prac.
  • Przyczyny i okoliczności zaistniałego wypadku omówić z załogą kopalni.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Gliwicach.

do góry