2.10.2011

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy

Katowice, dnia 14.10.2011 r.

INFORMACJA Nr 54/2011/EW

o wypadku ciężkim zaistniałym w dniu 02 października 2011 r., około godz. 1020, spowodowanym przebywaniem w atmosferze niezdatnej do oddychania w KGHM Polska Miedź S.A. O/ZG ”Polkowice Sieroszowice” w Kaźmierzowie.

Wypadkowi uległ górnik operator samojezdnych maszyn górniczych pod ziemią w rejonie skrzyżowania komory K-21 z pasem P-65 w piętrze F3 oddziału G-62 na poziomie 1000 m, odległego około 3200 m od szybów SG KGHM Polska Miedź S.A. O/ZG ”Polkowice Sieroszowice”.

Oddział G-62 w piętrze F3 pola F prowadzi eksploatację złoża systemem eksploatacji komorowo - filarowym, jednoetapowym z ugięciem stropu (J-UG-PS). Wykształcenie złoża przybiera formę pseudopokładu. W skład utworów złożowych wchodzą seria węglanowa w postaci dolomitu ilastego, smugowanego czasem wapnistego. Miąższość złoża jest zróżnicowana i waha się od 0,3 do 2,8 m. Warstwy złożowe rozciągają się na kierunku NW-SE i zapadają monoklinarnie ku NE pod kątem od 20 do 4º. Oddział G-62 prowadzi roboty górnicze w rejonie zaliczonym do drugiego stopnia zagrożenia tąpaniami. Skały stropu zaliczono do klasy trzeciej. Wyrobiska oddziału zabezpieczone były obudową podstawową kotwową rozprężną o długości żerdzi 1,6 m, w siatce kotwienia 1,5 x 1,5 m. Jako obudowę dodatkową stosowano stojaki hydrauliczne ze stropnicą typu Hydrotech. Zdarzeniu jak i podczas dotychczasowej eksploatacji w tym rejonie nie towarzyszyła aktywność sejsmiczna.

W dniu 02 października 2011 r. na zm. I w oddz. G-62 zaplanowano wykonanie robót kamiennych przez brygadę składającą się z dwóch operatorów ładowarek, operatora wozu odstawczego i przodowego pola. Około godz. 1000 podczas wykonywania pierwszego kursu wozem odstawczym utracono kontakt telefoniczny z jego operatorem (łączność telefoniczna w systemie DOTRA). W trakcie poszukiwań, przodowy pola odnalazł leżącego na spągu operatora wozu odstawczego WO w pobliżu skrzyżowania komory K-21 z pasem P-65. Operator znajdował się poza kabiną obługiwanej maszyny, w odległości ok.20 m od wozu odstawczego pozostawionego z otwartą kabiną.

Poszkodowanemu pierwszej pomocy udzielił przodowy oraz przybyły na miejsce zdarzenia nadsztygar górniczy. Następnie poszkodowany został przewieziony pod szyb, gdzie zaopatrzył go medyczne wezwany lekarz ratownik z JRGH. Po wywiezieniu na powierzchnię poszkodowany został przetransportowany do szpitala Miejskiego w Głogowie. W szpitalu w dniu 04.10.2011 r wystawiona została opinia lekarska w której stwierdzono „zatrucie siarkowodorem, toksyczny obrzęk płuc, chemiczne oparzenia oczu, ciężka niewydolność oddechowa wymagajaca sztucznej wentylacji”.

W wyniku oględzin miejsca wypadku ciężkiego przeprowadzonych przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego we Wrocławiu w dniu 04.10.2011 r. ustalono, że przyczyną wypadku ciężkiego było przebywanie operatora wozu odstawczego w atmosferze w której wystąpiła podwyższona koncentracja H2S.

W związku z wypadkiem Dyrektor OUG we Wrocławiu wydał decyzję, w której nakazał:

  1. Wstrzymać ruch w wiązce wyrobisk K-21 - K-26 na odcinku od linii zrobów frontu eksploatacyjnego (pas P-80) w piętrze F-3 oddziału G-62 do upadowej E-2, do czasu przedstawienia wyników oznaczeń gazów w pobranych próbach pipetowych powietrza kopalnianego.
  2. Zabezpieczyć dostęp do ww. wyrobisk.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG we Wrocławiu.

do góry