3.11.2014.1

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Górnictwa Otworowego
i Wiertnictwa

Katowice, dnia 06.11.2014 r.

I N F O R M A C J A Nr 56/2014/EW

o wypadku ciężkim, zaistniałym w dniu 3.11.2014r. o godzinie 1050 w KW S.A. Oddział KWK „Rydułtowy-Anna” w Rydułtowach, na skrzyżowaniu chodnika 7a-E1 z dowierzchnią ściany VIII-E1 w pokładzie 703/1, poziom 1200, któremu uległ sztygar zmianowy oddziału GZL 1, lat 35, pracujący w górnictwie 16 lat.

Wypadek zaistniał na skrzyżowaniu chodnika 7a-E1 z dowierzchnią ściany VIII-E1 w pokładzie 703/1.

Pokład 703/1 w rejonie E1 został zaliczony do IV kategorii zagrożenia metanowego, III stopnia zagrożenia tąpaniami, klasy „B” zagrożenia wybuchem pyłu węglowego i I stopnia zagrożenia wodnego.

Dowierzchnia ściany VIII-E1 w pokładzie 703/1 w rejonie skrzyżowania z chodnikiem 7a-E1, poziom 1200m, wykonana była w obudowie ŁPKO 7/7, w odstępach maksymalnie co 0,8m. Obudowa stabilizowana była rozporami stalowymi dwustronnego działania w ilości 12 szt., a opinkę stanowiła siatka zgrzewana typu zaczepowego. Obudowa skrzyżowania dowierzchni ścianowej VIII-E1 wzmocniona była 5 podwójnymi podciągami z korytek stalowych o profilu V32. Na odrzwiach obudowy, po stronie południowej w rejonie skrzyżowania z chodnikiem 7a-E1, na wysokości około 1,0m. zabudowany był dodatkowy, 5,5m podciąg o profilu V32, do którego mocowano wciągnik typu PWŁ 3/6 za pomocą łańcucha 18x64 połączonego zamkiem bocznym. W rejonie skrzyżowania zabudowane były kołowroty typu EKO D-15 i „Jankowice”. Trasa transportu sekcji wyłożona była drewnem obrzynanym 50mm, tworząc „sztuczny spąg”. Rejon skrzyżowania oświetlony był dwoma lampami typu G-100M. Szerokość dowierzchni wynosiła 6,1m, wysokość 2,6m, a nachylenie 00. Do dnia 3.11.2014r. w dowierzchni rozparto 15 sekcji obudowy zmechanizowanej typu BW 10/24 POz, szesnasta była przygotowana do rozparcia, a 17 sekcja znajdowała się na skrzyżowaniu dowierzchni ściany z chodnikiem.

W dniu 3.11.2014r. na zmianie 1, w rejonie zbrojonej dowierzchni ściany VIII-E1 w pokładzie 703/1, zatrudnionych było 21 pracowników oddziału GZL 1, podzielonych na brygady przez sztygara oddziałowego. W dowierzchni ściany VIII-E1 zatrudnione były 3 brygady: jedna 2 osobowa prowadziła zabudowę zgrzebeł na przenośniku ścianowym, druga brygada 3 osobowa wykonywała prace związane z konserwacją trasy sztucznego spągu, a trzecia brygada 2 osobowa wykonywała kotwienienie kołowrotu Jankowice. Ww. prace nadzorowali sztygar oddziałowy i sztygar zmianowy GZl 1. Około godziny 1030 sztygar zmianowy GZL 1 z brygad montującej zgrzebła w przenośniku PZS i prowadzącej regenerację trasy sztucznego spągu wyznaczył dwuosobowy zespół do przeciągnięcia kolejnej 17 sekcji obudowy zmechanizowanej typu BW 10/24 POz ze skrzyżowania do dowierzchni ściany.

Zespół pod nadzorem sztygara zmianowego połączył łańcuchem 18x64 łącznik przesuwnika sekcji z wciągnikiem typu PWŁ 3/6, który był zawieszony na dodatkowym podciągu, przy pomocy łańcucha  18x64 spiętego zamkiem bocznym, bez śruby zabezpieczającej.

Sztygar polecił rozpocząć przeciąganie, a sam ustawił się w odległości około 8,5m od wciągnika. Przodowy zasterował wciągnikiem i po stwierdzeniu, że sekcja się nie przemieszcza, polecił współpracownikowi zasterować przesuwnik sekcji w kierunku ściągania, a sam sterował wciągnikiem w kierunku ciągnięcia. Podczas tej czynności, nastąpiło rozerwanie zamka bocznego, spinającego łańcuch, którego odłamany fragment uderzył sztygara w głowę.
Pracownicy udzielili pierwszej pomocy poszkodowanemu, który był przytomny oraz powiadomili o wypadku dyspozytora ruchu kopalni. Następnie rozpoczęto transport poszkodowanego na noszach, w kierunku stacji osobowej kolejki spągowej, gdzie przybyły lekarz, po wstępnym badaniu, polecił kontynuować tranport na powierzchnię. Po wyjeździe na powierzchnię poszkodowanego przetransportowano do Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala nr 5 w Sosnowcu.
W wydanej opinii lekarz stwierdził: „Uraz okolicy czołowej lewej”.

Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Rybniku w dniu 3.11.2014r. o godzinie 1130 został poinformowany przez KRZG o zaistnieniu wypadku.

Przyczyną wypadku ciężkiego było zastosowanie zamka bocznego do połączenia łańcucha mocującego wciągnik typu PWŁ 3/6 z podciągiem stalowym, bez skręcenia go śrubą zabezpieczającą, w wyniku czego, w trakcie przesuwania sekcji doszło do jego rozerwania i uderzenia w głowę sztygara odłamanym fragmentem zamka.

W związku zaistniałym wypadkiem Dyrektor OUG nie wydał decyzji.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Rybniku.

do góry