5.01.2011

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy

Katowice, dnia 10.01.2011 r.

I N F O R M A C J A Nr 1/2011/EW

w sprawie wypadku ciężkiego, zaistniałego w dniu 5.01.2011 r. o godzinie 2040 w Jastrzębskiej Spółce Węglowej S.A. KWK „Budryk” w Ornontowicach, któremu uległ konwojent przewozu dołowego, lat 31,
pracujący w górnictwie 2 lata.

Wypadek zaistniał w przekopie zachodnim na poziomie 1050m. Wyrobisko kamienne, poziome, w polu niemetanowym, niezagrożone tąpaniami, zaliczone zostało do II stopnia zagrożenia wodnego i klasy A zagrożenia wybuchem pyłu węglowego. Obudowę przekopu zachodniego stanowiły odrzwia typu ŁP11-V29/4/A, zabudowane w odstępach co 0,5 m i stabilizowane rozporami stalowymi dwustronnego działania. Opinkę stropu
i ociosów stanowiły okładziny żelbetowe, budowane ażurowo. Wyrobisko przewietrzane było prądem powietrza doprowadzanym z szybu III z poziomu 1050m.

W dniu 5.01.2011 r. na zmianie rozpoczynającej się o godzinie 1800, sztygar zmianowy oddziału przewozu dołowego skierował konwojenta, będącego również maszynistą lokomotyw, do prac przewozowych na poziomie 1050 m. Dysponent polecił konwojentowi sprzęgnięcie i odebranie wozów przetransportowanych szybem III na poziom 1050 m, znajdujących się w przekopie zachodnim. Jako ostatnie szybem przetransportowane zostały trzy wozy typu WSŁ do transportu łuków obudowy załadowane 32 elementami obudowy ŁPZ V32/11/6. Około godziny 2040, podczas sprzęgania ostatniego wozu z przedostatnim rozworą o długości 1000 mm zamiast 2000 mm, głowa konwojenta została ściśnięta elementami obudowy chodnikowej, załadowanymi na tych wozach. Poszkodowanego uwolnili pracownicy oddziału szybowego. Po udzieleniu pierwszej pomocy, poszkodowanego przewieziono do Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego nr 4 w Bytomiu.

Przyczyną wypadku ciężkiego było ściśnięcie głowy konwojenta przewozu dołowego łukami obudowy ŁPZ V32/11/6 załadowanymi na wozy do transportu łuków obudowy typu WSŁ, podczas ich sprzęgania.

Przyczyna ta spowodowana była:

  • zastosowaniem do spinania wozów rozwór o długości 1000 mm zamiast 2000 mm,
  • wykonywanie spinania wozów będących w ruchu.

W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor OUG w Gliwicach nakazał:
Wstrzymać ruch zakładu górniczego, w części dotyczącej:

  1. eksploatacji rozwór sprzęgających o długości 1000 mm do sprzęgania wozów do transportu łuków obudowy typu WSŁ,
  2. transportu łuków obudowy ŁPZ V32/11/6 na wozach typu WSŁ o numerach kopalnianych 19, 25 i 32, do czasu ograniczenia ilości transportowanych elementów obudowy do 24 na każdym wozie.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Gliwicach.

do góry