23 05 2016

Wyższy Urząd Górniczy

Departament Górnictwa

Otworowego i Wiertnictwa                                                           

Katowice, dnia 31 maja 2016 r.

 

INFORMACJA Nr 19/2016/EW

w sprawie wypadku ciężkiego, zaistniałego w dniu 23.05.2016 r. ok. godz. 040 w KGHM Polska Miedź S.A. Oddział Zakłady Górnicze „Rudna” w Polkowicach, któremu uległ pracownik oddziału szybowego M-3 - ślusarz, lat 45.

Wypadek zaistniał w szybie R-III w przedziale skipowym na poz. -950 m. Dwuprzedziałowy szyb R-III wyposażony jest w górnicze wyciągi szybowe zainstalowane w przedziałach skipowym i klatkowym, służące odpowiednio do ciągnienia urobku z poziomu -962 m i jazdy ludzi oraz transportu materiałów z poziomu - 943,5 m. Górniczy wyciąg szybowy przedziału skipowego wyposażono w skipy 23 Mg.

Skipy wyposażone są m.in. w okno wlotowe pod głowicą, służące do prowadzenia ewakuacji ludzi z przedziału klatkowego oraz do wykonywania rewizji szybu i robót remontowo-konserwacyjnych. Do robót remontowo-konserwacyjnych montowane są z obu stron okna wlotowego krawężniki i zapinane są trzy łańcuchy zabezpieczające (najwyższy na wysokości 1,2 m).

W dniu 22.05.2016 r. na zmianie III, rozpoczynającej się od godz. 2200, wykonywano wymianę zużytej okładziny klapy kieszeni odmiarowej urobku po stronie skipu A na poz. -962 m. Roboty wykonywane były przez czteroosobową brygadę oddziału szybowego M-3. Brygada po zdemontowaniu zużytej blachy okładzinowej klapy kieszeni odmiarowej wytransportowała ją na pomost okna wlotowego skipu A na poz. -950 m, a następnie załadowano na pomost tego okna przygotowaną nową blachę okładzinową, w celu przetransportowania jej na miejsce zabudowy na poziom -962 m. Około godz. 040 pracownicy brygady weszli na pomost okna wlotowego skipu A w celu jazdy z blachą do wymiany na poz. -962 m. Jazdę wykonywano przy zdalnym sterowaniu maszyną wyciągową z wykorzystaniem urządzenia ECHO-S. Po ruszeniu skipem A w dół i przejechaniu ok 2,5 m doszło do pochwycenia przez rolkę prowadnicy tocznej czołowej (zabudowanej pod głowicą) prawej dłoni ślusarza i dociśnięcie jej do prowadnika stalowego.
W wyniku wypadku nastąpiło  zmiażdżenie prawej dłoni pracownika.

Przyczyną wypadku było pochwycenie prawej dłoni ślusarza przez rolkę prowadnicy tocznej czołowej i dociśnięcie jej do prowadnika stalowego.

 Informację opracowano na podstawie danych z SUG.

do góry