6 11 2017

Wyższy Urząd Górniczy                                                             

          Departament

Warunków Pracy i Szkolenia

 Katowice, dnia  15 listopada 2017 r.

INFORMACJA Nr 62/2017/EW

o wypadku ciężkim, zaistniałym w dniu 6 listopada 2017 r. o godzinie 2141 w Jastrzębskiej Spółce Węglowej S.A. KWK „Pniówek” w Pawłowicach, w chodniku N-4 w pokładzie 404/2, któremu uległ górnik oddziału G-1, lat 33, pracujący w górnictwie 3 lata.

Wypadek zaistniał w chodniku N-4 w pokładzie 404/2, w rejonie skrzyżowania ze ścianą N-3.

Pokład 404/2 o grubości od 2,05 m do 2,55 m i nachyleniu od 3° do 10°, niezagrożony tąpaniami, zaliczony został do IV kategorii zagrożenia metanowego, klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowegoi, I stopnia zagrożenia wodnego. Chodnik N-4 wykonany był w obudowie typu ŁP10/V29/4 z rozstawem odrzwi co 0,6 m. Opinkę stropu i ociosów stanowiły siatki stalowe, typu zaczepowego. Obudowa stabilizowana była rozporami stalowymi dwustronnego działania. Chodnik N-4 , przy skrzyżowaniu ze ścianą N-3, miał wysokość 2,7 m, szerokość 4,2m i nachylenie 3°. Spąg wyrobiska był suchy.

Odcinek ściany N-3, przy chodniku N-4, wykonany był na długość 0,8 m w obudowie indywidualnej, którą stanowiły stropnice, stalowa z kształtownika V29 oraz 2 drewniane, każda podbudowana 3 stojakami hydraulicznymi typu SHC.

Odstawa urobku ze ściany N-3 prowadzona była między innymi przenośnikiem zgrzebłowym ścianowym typu Rybnik 850 oraz przenośnikiem zgrzebłowym podścianowym typu Grot 850, zabudowanym w chodniku N-4. Przenośnik zgrzebłowy podścianowy nie był przykryty osłonami zabezpieczającymi trasę na odcinku między jego stacją zwrotną, a napędem przenośnika ścianowego tj. na odcinku 1,9 m.

W dniu 6 listopada 2017 r. na zmianie „C” rozpoczynającej się o godzinie 1800, sztygar zmianowy oddziału G-1 skierował do eksploatacji pokładu 404/2 ścianą N-3 zespół 16 pracowników, w tym 4 górników do wykonania obudowy indywidualnej przy chodniku N-4.

O godzinie 2141, 2 górników transportowało ręcznie stojak hydrauliczny typu SHC wzdłuż trasy przenośnika zgrzebłowego podścianowego, między jego stacją zwrotną, a napędem przenośnika ścianowego. Jeden z górników prawdopodobnie poślizgnął się i jego lewa noga została pochwycona przez przemieszczające się zgrzebło przenośnika zgrzebłowego podścianowego. Przesuwający się łańcuch wraz ze zgrzebłami wciągnął nogę górnika pod napęd przenośnika ścianowego, powodując pochwycenie i uraz lewej nogi.

Pracownicy zatrudnieni bezpośrednio w rejonie zdarzenia, po zatrzymaniu obu przenośników, przystąpili do uwalniania poszkodowanego. Po uwolnieniu i udzieleniu mu pierwszej pomocy, ułożono go na noszach i rozpoczęto transport pod szyb II na poziomie 830. W trakcie transportu, w rejonie skrzyżowania przekopu kierunkowego zachodniego z przekopem  S-1 na poziomie 830 m, opiekę nad poszkodowanym przejął lekarz. Po wyjeździe na powierzchnię do pomocy włączył się zespół medyczny pogotowia ratunkowego. Następnie poszkodowanego przetransportowano do Szpitala Wojewódzkiego nr 2 w Jastrzębiu-Zdroju.

W opinii wydanej w dniu 6 listopada 2017 r. o godzinie 2215 lekarz stwierdził: „Złamanie lewego podudzia, uszkodzenie mięśni uda lewego”.

W dniu 7 listopada 2017 r. o godzinie 630 Kierownik Ruchu Zakładu Górniczego otrzymał informację o amputacji poszkodowanemu lewej nogi powyżej kolana, o czym powiadomił pełniącego dyżur pogotowia technicznego Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego w Rybniku.

W opinii wydanej o godzinie 700 w Szpitalu Wojewódzkim stwierdzono: „uraz zmiażdżeniowy podudzia i uda lewego z wtórną pourazową amputacją uda w części środkowej ”.

Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Rybniku został powiadomiony o wyjeździe karetki pogotowia ratunkowego w dniu 6 listopada 2017 r. o godzinie 2310, zaś o wypadku ciężkim w dniu 7 listopada 2017 r. o godzinie 633.

Prawdopodobną przyczyną wypadku ciężkiego, było poślizgnięcie się górnika i pochwycenie jego lewej nogi przez zgrzebło przenośnika zgrzebłowego podścianowego, nieprzykrytego osłonami zabezpieczającymi, w wyniku czego noga górnika została wciągnięta pod napęd przenośnika ścianowego.

W związku z wypadkiem Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Rybniku wydał decyzję z dnia 7 listopada 2017 r. wstrzymującą ruch zakładu górniczego, w części dotyczącej eksploatacji przenośnika zgrzebłowego podścianowy typu Grot 850 zabudowany w chodniku N-4 w pokładzie 404/2, do czasu:

  • zabudowy osłon na trasie przenośnika, między jego stacją zwrotną, a napędem przenośnika ścianowego, w celu zabezpieczenia załogi przed wciągnięciem pod napęd przenośnika ścianowego,
  • usunięciem z trasy przenośnika stojaka typu SHC, zabudowanego pod napędem przenośnika ścianowego.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Rybniku.

do góry