7 11 2017

Wyższy Urząd Górniczy                                                     

          Departament

Warunków Pracy i Szkolenia

 Katowice, dnia  17 listopada 2017 r.

INFORMACJA Nr 12s/2017/EW

w sprawie wypadku śmiertelnego, zaistniałego w dniu 7 listopada 2017 r. o godzinie 1820 w Polskiej Grupy Górniczej sp. z o.o. Oddział Kopalnia Węgla Kamiennego Ruda Ruch Pokój w Rudzie Śląskiej, któremu uległ górnik oddziału G3-P, lat 34, zatrudniony w kopalni 5 lat.

Wypadek śmiertelny zaistniał w dowierzchni 14/3a na skrzyżowaniu ze ścianą 146 w pokładzie 414/2 na poziomie 600 m. Pokład 414/2 o grubości od 1,25 m do 2,30 m,  zaliczony został do klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego, I stopnia zagrożenia tąpaniami, I kategorii zagrożenia metanowego oraz I stopnia zagrożenia wodnego. Wyrobiska w rejonie ściany objęte były granicami pola II kategorii zagrożenia metanowego.

Ściana 146 o długości około 205 m i wysokości do 2,1 m, eksploatowana systemem poprzecznym z zawałem stropu, prowadzona była pomiędzy dowierzchniami 14/3a i 14/4. Ściana ta wyposażona została w 132 sekcje liniowe typu Pumar-08/22-POz, 2 skrajne typu HYDROMEL-08/22-POz/BSN oraz 1 sekcję typu Pumar-12/32-POz/WW. Urabianie w ścianie prowadzone było kombajnem typu Eickhoff SL 300/EP współpracującym z przenośnikiem zgrzebłowym ścianowym typu PATENTUS-PAT E 225 z wysypem bocznym. Urobek z przenośnika ścianowego transportowany był na przenośnik zgrzebłowy podścianowy typu PAT-200, zabudowany w dowierzchni 14/3a. Trasa przenośnika podścianowego, od stacji zwrotnej osłonięta była jedną pokrywą zespołu zastawki długiej i jedną pokrywą zespołu zastawki krótkiej rynny dołącznej stacji zwrotnej. Na odcinku około 0,4 m pomiędzy krawędzią pokrywy zespołu zastawki długiej, a konstrukcją wysypu przenośnika ścianowego, trasa przenośnika podścianowego nie była osłonięta. Odległość pomiędzy dnem rynny przenośnika podścianowego, a konstrukcją napędu z wysypem bocznym przenośnika ścianowego wynosiła od 0,16 m do 0,24 m.

W dniu 7 listopada 2017 r. na zmianie „B” rozpoczynającej się od godziny 1400, sztygar zmianowy oddziału G3-P skierował do ściany 146 zespół 14 pracowników, w tym 1 górnika do obsługi przenośnika ścianowego i 2 górników do zabudowy skrzyżowania ściany z dowierzchnią 14/3a. W czasie urabiania kombajnem powstał zator urobku na skrzyżowaniu ściany 146 z dowierzchnią 14/3a na trasie przenośnika ścianowego i w przesypie na przenośnik podścianowy. Górnik obsługujący przenośnik ścianowy zatrzymał go i z górnikiem zatrudnionym do wykonywania obudowy skrzyżowania ściany z dowierzchnią 14/3a, przystąpił do rozbijania brył węgla leżących na trasie przenośnika ścianowego. W tym czasie drugi górnik, stał w dowierzchni 14/3a po wschodniej stronie będącego w ruchu przenośnika zgrzebłowego podścianowego i kilofem usiłował rozluzować zaklinowane bryły węgla w przesypie. Około godziny 1820  górnik ten poślizgnął się i jego lewa noga zsunęła się do nieosłoniętej rynny będącego w ruchu przenośnika podścianowego, gdzie została pochwycona przez zgrzebła przenośnika, wciągnięta i uwięziona pomiędzy rynnę, a konstrukcję przenośnika ścianowego. Górnik obsługujący przenośnik ścianowy natychmiast zatrzymał przenośnik podścianowy i razem z pracownikami zatrudnionymi w ścianie uwolnili nogę górnika. W czasie transportu pod szyb, przytomnemu poszkodowanemu pierwszej pomocy lekarskiej udzielił lekarz. Poszkodowany po wytransportowaniu na powierzchnię, przewieziony został karetką pogotowia reanimacyjnego do szpitala, gdzie zmarł. Według wstępnej opinii lekarskiej poszkodowany doznał „urazu kończyny dolnej lewej, złamania podudzia lewego, skręcenia kolana lewego,  uszkodzenia pachwiny lewej (rana szarpana) oraz wystąpiło krwawienie z lewego dołu pachwinowego”.

Przyczyną wypadku śmiertelnego było wciągnięcie, lewej nogi górnika pomiędzy rynnę przenośnika zgrzebłowego podścianowego, a konstrukcję przenośnika ścianowego, która została pochwycona przez zgrzebła będącego w ruchu przenośnika podścianowego

Przyczyna ta była następstwem poślizgnięcia się górnika i zsunięcia jego lewej nogi do nieosłoniętej rynny, będącego w ruchu przenośnika podścianowego.

W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor OUG w Gliwicach nakazał wstrzymać ruch zakładu górniczego w części dotyczącej eksploatacji przenośnika zgrzebłowego podścianowego typu PAT-200 zabudowanego w dowierzchni 14/3a w pokładzie 414/2, do czasu prawidłowego osłonięcia rynnociągu osłonami zakrywającymi na odcinku między jego zwrotnią, a przenośnikiem zgrzebłowym ścianowym typu PATENTUS-PAT E 225.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Gliwicach.

do góry