Strona główna/O nas/Ze świata/Chiny zabezpieczają się linią kolejową z Mongolii

Chiny zabezpieczają się linią kolejową z Mongolii

12 Października 2022

Państwo Środka robi wszystko, aby zaopatrzyć przed zimą swoją energetykę w węgiel. Wysiłki te zostały wzmocnione wraz z ukończeniem na początku września br. nowej linii kolejowej w Mongolii. 240-kilometrowa trasa od kopalni węgla Tavan Tolgoi na pustyni Gobi do granicy z Chinami już przynosi korzyści.

Ciężarówki z węglem pokonują teraz tylko krótki odcinek przez strefę przygraniczną, zamiast długodystansowej podróży z kopalni węgla. Oczekuje się, że odprawy w porcie lądowym w Ganqimaodu będą stopniowo wzrastać do około 700 dziennie (w porównaniu ze średnią 560 w sierpniu). Port przetestował już swoją zdolność do zwiększenia liczby odpraw do 900.

Prezydent Mongolii Khurelsukh Ukhnaa powiedział, że linia kolejowa może przewieźć do granicy nawet 50 mln ton węgla rocznie. Mongolia wyeksportowała rekordowe 36 mln ton w 2019 r., zanim przepływy dramatycznie spadły z powodu zaostrzonych kontroli granicznych spowodowanych przez pandemię Covid-19. Mongolski węgiel jest częściej wykorzystywany przez producentów stali niż przez elektrownie, ale zwiększenie dostaw może odciążyć chińskie zapasy przed zimowym sezonem grzewczym.

Historyczna susza w Syczuanie i Yunnanie zmusza tamy w elektrowniach wodnych do ograniczenia produkcji, co wymaga spalania większej ilości paliw kopalnych w całym kraju. Biorąc pod uwagę rekordowo wysokie ceny węgla i gazu oraz gwałtownie rosnący popyt w Europie, chińskie przedsiębiorstwa będą chciały uniknąć konieczności częstego korzystania z dostaw morskich.

Oczekuje się, że linia kolejowa będzie również wybawieniem dla mongolskich kopalń, eksport węgla których prawie w całości trafia do Chin. Według China Coal Resource koszty transportu węgla do granicy obniżą się z 47 do 12 dolarów za tonę, a przychody z eksportu mają się podwoić.

[www.mining.com]

do góry