Strona główna/O nas/Ze świata/Ogromny port mógłby przywrócić Vale pierwszeństwo w (..)

Ogromny port mógłby przywrócić Vale pierwszeństwo w wydobyciu rudy żelaza

20 Kwietnia 2021

Według Fastmarkets światowa produkcja produktów z rudy żelaza osiągnęła 2,2 miliarda ton w 2020 r. i ma sięgnąć 2,35 miliarda ton w 2021 r. Pomimo pandemii COVID-19, chiński popyt oraz ograniczenia podaży w Brazylii spowodowały, że ceny rudy żelaza osiągnęły najwyższe od dziesięcioleci wartości - powyżej 175 dolarów za tonę.

Całkowity globalny eksport wyniósł 1170 milionów ton w 2020 r., 9,3% więcej niż w 2019 r. Import z Chin przekroczył 73% całkowitego światowego importu. Jak donosi Fastmarkets, za wzrostem netto produkcji rudy żelaza będą stały głównie Brazylia, Australia i Indie, ponieważ Chiny zamknęły wiele małych, niskiej jakości kopalni rudy żelaza i nadal podnoszą poprzeczkę w zakresie jakości rudy, aby odpowiadać normom środowiskowym.

Brazylijski potentat górniczy, firma Vale, wciąż szuka możliwości powrotu do mocy 400 milionów ton produkcji rudy żelaza, co pozwoliłoby mu odzyskać tytuł największego na świecie producenta, który stracił na rzecz Rio Tinto w wyniku katastrofy tamy w Brumadinho dwa lata temu.

Problemem Brazylijczyków jest nadal transport. W styczniu wybuchł pożar na statku transportowym w Ponta da Madeira - jednym z najważniejszych terminali przeładunkowych rudy żelaza i manganu na świecie. Z kolei w lutym brazylijskie dostawy spadły o 8% po ulewnych deszczach na północy kraju. Dlatego tak ważny jest rozwijany na północy Brazylii projekt portu rudy żelaza o przepustowości do 560 milionów ton rocznie (ponad dwukrotne więcej od Ponta da Madeira). Projekt terminalu portowego Alcântara (TPA) w Maranhão oczekuje na pozwolenie rządu brazylijskiego na rozpoczęcie badania wpływu na środowisko i społeczeństwo. Według Paulo Salvadora, dyrektora wykonawczego dewelopera Grão-Pará Multimodal, budowa ma się rozpocząć w czerwcu 2022 r., a inauguracja działalności terminalu planowana jest w 2025 r.

Koszt projektu szacowany jest na 772 miliony dolarów i obejmuje ponadto budowę nowego połączenia kolejowego z linią kolejową Carajás (EFC), między Vale Carajás - największą na świecie kopalnią rudy żelaza - a Ponta da Madeira.

[www.mining.com]

do góry