Strona główna/O nas/Ze świata/W najgłębszej kopalni Europy wdrożono hybrydowy system (..)

W najgłębszej kopalni Europy wdrożono hybrydowy system nawigacyjny

23 Września 2025

Zajmująca się technologiami górniczymi firma Advanced Navigation, w ramach projektu Deep Mining Challenge, z powodzeniem wdrożyła hybrydowy system nawigacji w najgłębszej kopalni Europy - Pyhäsalmi w Finlandii, na głębokości 1,4 km pod ziemią.

Pyhäsalmi to kopalnia cynku i miedzi zlokalizowana w gminie Pyhäjärvi, w prowincji Ostrobotnia Północna, należąca do kanadyjskiego przedsiębiorstwa górniczego First Quantum Minerals.

„Hybrydowy system nawigacyjny wkroczył w zupełnie nowe środowisko - bez GPS-u, stałej infrastruktury oraz map - i powrócił z precyzyjnymi danymi o położeniu, dowodząc, że przyszłość w pełni autonomicznego górnictwa jest w zasięgu ręki”, poinformowała firma Advanced Navigation.

Poruszanie się po rozległej sieci wyrobisk Pyhäsalmi wiąże się z wieloma wyzwaniami. Kopalnia jest położona na 63 stopniu szerokości geograficznej, zaledwie dwa stopnie poniżej koła podbiegunowego, gdzie tradycyjne systemy nawigacyjne zawodzą. Jej wielopoziomowa sieć wyrobisk stwarza wysokie ryzyko dezorientacji wzrokowej, a rudy metali zakłócają pola magnetyczne i rozpraszają fale radiowe. Aby sprostać takim warunkom, kopalnie zazwyczaj opierają się na rozwiązaniach o dużej infrastrukturze, takich jak szerokopasmowe radiolatarnie, Wi-Fi, wzmacniacze sygnału 5G lub na technikach, które wymagają kamer.

Instalacja tych urządzeń jest czasochłonna, utrzymanie kosztowne i często niemożliwe w strefach niebezpiecznych lub niezmapowanych. Hybrydowy system nawigacyjny, łączący laserowy czujnik prędkości (LVS) z bezwładnościowym systemem nawigacji (INS) Boreas D90 z żyroskopem światłowodowym (FOG), osiągnął stały błąd nawigacji poniżej 0,1% w wielu przejazdach, bez polegania na jakiejkolwiek stałej infrastrukturze pozycjonującej czy istniejących mapach.

„Niepewna nawigacja podziemna to nie drobne ograniczenie techniczne, ale poważne, wąskie gardło operacyjne. Utrzymanie precyzji na 23-kilometrowym podziemnym odcinku w najgłębszej kopalni w Europie dowodzi skuteczności hybrydowego systemu nawigacyjnego”, oświadczyła firma Advanced Navigation.

[www.mining.com]

do góry