06 04 2021

Wyższy Urząd Górniczy
         Departament
Warunków Pracy i Szkolenia                     Katowice, dnia 2 września 2021 r.

INFORMACJA Nr 3s/2021/EW

w sprawie wypadku śmiertelnego zaistniałego w dniu 6 kwietnia 2021 r., około godziny 950, w zakładzie przeróbczym Odkrywkowego Zakładu Górniczego „KRONOWO VII” w miejscowości Kronowo-Kolonia, gmina Barczewo, powiat olsztyński, województwo warmińsko-mazurskie, należącym do ECO-TER Sp. z o.o.  z siedzibą w Olsztynie, któremu uległ kierowca samochodu ciężarowego, lat 35, nie pracujący w górnictwie.

 W dniu 6 kwietnia 2021 r. na zmianie rozpoczynającej się o godz. 600 w zakładzie przeróbczym odkrywkowego Zakładu Górniczego „KRONOWO VII” operator ładowarki typu CAT 972M (pracownik zatrudniony w zakładzie górniczym) prowadził prace polegające na załadunku kruszywa ze składowisk na samochody ciężarowe odbiorców. Około godz. 930, za pośrednictwem CB radia, został poproszony przez kierowcę (pracownika świadczącego usługi kierowania pojazdem firmy odbierającej kruszywo) samochodu ciężarowego z naczepą marki Mercedes, o wyciągnięcie samochodu, który ugrzązł w podłożu na terenie zakładu. Operator podjechał tyłem ładowarki do samochodu marki Mercedes, którego kierowca przebywał przy samochodzie, z podczepioną do pojazdu liną stalową o długości ok. 3-4 metrów. Po zaczepieniu liny, kierowcy przystąpili do czynności holowania, komunikując się przez CB radio. Po odholowaniu samochodu ciężarowego marki Mercedes na odległość ok. 10-15 m i zatrzymaniu obu pojazdów oraz zluzowaniu liny, kierowca samochodu ciężarowego, wysiadł i podszedł do ładowarki w celu odczepienia liny. Operator ładowarki obserwując sytuację  w kamerze zainstalowanej w kabinie oraz w lusterkach bocznych ładowarki, zauważył, że samochód ciężarowy zaczyna zbliżać się do ładowarki. W celu uniknięcia zderzenia i zakleszczenia kierowcy samochodu ciężarowego, przebywającego między pojazdami, natychmiast ruszył do przodu i skręcił w lewo, unikając zderzenia z samochodem ciężarowym. W tym czasie samochód ciężarowy marki Mercedes poruszał się dalej a następnie zatrzymał na pryzmie urobku, w rejonie składowania kruszywa frakcji 16-32 mm. Lina, którą był holowany pojazd została przy samochodzie ciężarowym.

Po zatrzymaniu ładowarki operator podbiegł do kierowcy samochodu ciężarowego, który osunął się na ziemię. Operator polecił kierowcy drugiego samochodu, który znajdował się w pobliżu o wezwanie Pogotowia Ratunkowego i poinformował o wypadku osobę dozoru ruchu. 

W trakcie oczekiwania na karetkę pogotowia ratunkowego, kierowca drugiego samochodu, wsiadł do samochodu ciężarowego marki Mercedes w celu unieruchomienia silnika i stwierdził, że samochód jest cały czas na biegu, w trybie Drive automatycznej skrzyni biegów, z niezaciągniętym hamulcem ręcznym. 

Przybyli na miejsce ratownicy medyczni Pogotowia Ratunkowego podjęli reanimację poszkodowanego i wezwali drugi zespół ratowniczy z lekarzem. Przybyły na miejsce wypadku lekarz stwierdził zgon. 

Na miejscu zdarzenia czynności przeprowadzili funkcjonariusze Policji, Prokuratury i Państwowej Inspekcji Pracy. Funkcjonariusze Policji z udziałem operatora ładowarki dokonali oględzin ładowarki w celu sprawdzenia jej stanu technicznego, w tym hamulców, oświetlenia, sygnalizacji świetlnej  i dźwiękowej. 

O zaistniałym wypadku Dyrektor OUG w Warszawie został powiadomiony w dniu 6 kwietnia 2021 r. około godziny 1445. Po przybyciu na miejsce wypadku, pracownicy OUG w Warszawie nie zastali pojazdów w nim uczestniczących. Prokurator, po wykonaniu czynności, zezwolił na zabranie samochodu ciężarowego i przejazd ładowarki na miejsce postoju.

Przyczyną wypadku było opuszczenie przez poszkodowanego kabiny samochodu ciężarowego z pozostawionym uruchomionym silnikiem, z dźwignią automatycznej skrzyni biegów w pozycji „Drive” i z niezaciągniętym hamulcem postojowym oraz wejście przez poszkodowanego w strefę niebezpieczną co doprowadziło do przyciśnięcia do balastu ładowarki przez samochód ciężarowy. 

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Warszawie.

do góry