12 09 2015

Wyższy Urząd Górniczy                                                                                                                                                                                                   Katowice, dnia 21 września 2015 r.

Departament Górnictwa
Otworowego i Wiertnictwa

 

 I N F O R M A C J A  Nr 12/2015 śm./EW

w sprawie wypadku śmiertelnego, zaistniałego w dniu 12 września 2015 r. o godz. 440 w Kompanii Węglowej S.A. Oddział KWK „Bielszowice” w Rudzie Śląskiej, któremu uległ pracownik oddziału GRP-1, lat 32.

Wypadek zaistniał w chodniku 8w w pokładzie 507.

Pokład 507 zaliczony został do IV kategorii zagrożenia metanowego, III stopnia zagrożenia tąpaniami, I stopnia zagrożenia wodnego oraz klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego. Chodnik 8w wydrążono z upadowej IIw, a wstępnie kontynuowano z niego drążenie przecinki ściany 310 w pokładzie 507. Chodnik 8w i przecinka ściany 310 w pokładzie 507 przewietrzane były za pomocą wentylacji odrębnej.

W chodniku 8w, w pokładzie 507, gdzie lokalne nachylenie wyrobiska wynosiło 220 zabudowany był między innymi układ transportu materiałów z poziomu 840 m, szynową kolejką podwieszoną z napędem linowym, typu KSP-16.

W dniu 12 września 2015 r., na zmianie rozpoczynającej się o godzinie 030, sztygar oddziałowy oddziału GRP-2, skierował 4 pracowników oddziału GRP-1 do transportu obrotnicy kombajnu chodnikowego typu AM-50z-w, z poziomu 840 m do przodka drążonej przecinki ściany 310 w pokładzie 507. Na tej zmianie, w rejonie chodnika 8w zatrudniony był także nadsztygar górniczy. Pracownicy oddziału GRP-1, zjechali na poziom 840 m i poszli na stację nadawczo-odbiorczą szynowej kolejki podwieszonej, zlokalizowaną w przecince z przekopu północnego do przekopu pochyłego do poziomu 900 m. Na stacji nadawczo-odbiorczej, na 2 hakach wciągników typu WK-3,2, podwieszonych do wózków jezdnych zestawu transportowego szynowej kolejki typu KSP-16, zawieszona była obrotnica kombajnu o masie około 5,5 tony oraz szerokości 1,5 m i długości 1,94 m. Po przejechaniu odcinka około 180 m, w chodniku 8w, w pokładzie 507, zestaw transportowy zatrzymał się w miejscu, gdzie nachylenie wyrobiska wynosiło około 220. Dalszy transport był niemożliwy z uwagi na nadmierny ciężar transportowanego elementu. Przodowy zespołu, w porozumieniu z nadsztygarem górniczym, polecił cofnąć zestaw transportowy o około 90 m i opuścić obrotnicę na spąg. Około godziny 440, podczas opuszczania zawieszonej na hakach wciągników obrotnicy, nastąpiło jej nagłe opadnięcie. Prawdopodobnie elementy jednego z wciągników, który się rozpadł, uderzyły przodowego w klatkę piersiową i brzuch. Po opatrzeniu poszkodowanego, przetransportowano go na powierzchnię, gdzie lekarz karetki pogotowia, o godzinie 534 stwierdził zgon poszkodowanego. 

Przyczyną wypadku śmiertelnego było uderzenie przodowego w klatkę piersiową i brzuch, prawdopodobnie elementem uszkodzonego wciągnika typu WK-3,2, do którego podwieszona była obrotnica kombajnu chodnikowego typu AM-50z-w.

W wyniku przeprowadzonych oględzin miejsca wypadku śmiertelnego Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Gliwicach wstrzymał ruch zakładu górniczego w części dotyczącej:

  • eksploatacji układu transportu materiałów kolejką szynową podwieszoną typu KSP-16 w przecince z przekopu północnego do przekopu pochyłego do poziomu 900 m, przekopie pochyłym do pokładu 507, chodniku 8aw, upadowej IIw i chodniku 8w w pokładzie 507, do czasu opracowania dokumentacji zmian warunków eksploatacji do „Dokumentacji układu transportu materiałów, maszyn i urządzeń z poziomu 840 m do wyrobisk przygotowawczych w pokładzie 507 (rejon projektowanej ściany 310) przy użyciu kolejki szynowej podwieszanej z napędem linowym KSP-16”, zatwierdzonej w dniu 26 sierpnia 2014r. przez kierownika ruchu zakładu górniczego, przeprowadzenia odbioru technicznego układu transportu materiałów na podstawie opracowanej dokumentacji zmian warunków eksploatacji i uzyskania zezwolenia kierownika ruchu zakładu górniczego na oddanie układu transportu materiałów do ruchu,
  • transportu obrotnicy kombajnu chodnikowego typu AM-50z-w kolejką szynową podwieszoną typu KSP-16 w przecince z przekopu północnego do przekopu pochyłego do poziomu 900 m, przekopie pochyłym do pokładu 507, chodniku 8aw, upadowej IIw i chodniku 8w w pokładzie 507,
  • eksploatacji zestawu transportowego kolejki szynowej podwieszonej typu KSP-16 w chodniku 8w w pokładzie 507, do czasu wyposażenia zestawu w 2 sprawne technicznie wózki hamulcowe, połączenia cięgien z elementami zestawu przy pomocy sworzni o średnicy 25mm zabezpieczonych podkładkami i zawleczkami, podwieszenia zasobnika transportowego do wózków nośnych przy pomocy sworzni o średnicy 25mm zabezpieczonych podkładkami i zawleczkami, oznaczenia światłami zestawu transportowego i zabezpieczenia uchwytu liny w ramieniu ciągnącym przy pomocy sworznia z podkładką i przetyczką sprężystą,
  • eksploatacji dwóch wciągników do kolejek podwieszonych typu WK-3,2 zastosowanych w zestawie transportowym kolejki szynowej podwieszonej typu KSP-16 do powieszenia obrotnicy kombajnu chodnikowego typu AM-50z-w, do czasu umożliwienia ich identyfikacji oraz przeprowadzenia odpowiednich badań technicznych przez rzeczoznawcę.

Ponadto nakazał zabezpieczyć do badań dwa wciągniki typu WK-3,2 zastosowane w zestawie transportowym kolejki szynowej podwieszonej typu KSP-16 w chodniku 8w w pokładzie 507.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Gliwicach.

do góry