16 07 2018

Wyższy Urząd Górniczy                                                                 

          Departament

Warunków Pracy i Szkolenia     

 Katowice, dnia  27 lipca 2018 r.

INFORMACJA Nr 50/2018/EW

 w sprawie wypadku ciężkiego, zaistniałego w dniu 16 lipca 2018 r. o godzinie 1700 w Jastrzębskiej Spółce Węglowej S.A. KWK „Borynia-Zofiówka-Jastrzębie” Ruch „Borynia” w Jastrzębiu-Zdroju, któremu uległ górnik oddziału firmy Linter Mining sp. z o.o. w Wodzisławiu Śląskim, lat 55, pracujący w górnictwie 13 lat.

Wypadek zaistniał w przodku drążonej dowierzchni G-32 w pokładzie 359/1łg+łd na poziomie 838 m.

Niezagrożony tąpaniami pokład 359/1łg+łd o grubości od 1,40 m do 2,0 m i nachyleniu od 6° do 12°, zaliczony został do IV kategorii zagrożenia metanowego, klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego i I stopnia zagrożenia wodnego.

W stropie pokładu zalega 0,5 m łupka ilastego z laminami węgla, a powyżej warstwa łupka ilastego zapiaszczonego przechodzącego w łupek piaszczysty o grubości powyżej 5 m. W spągu zalega warstwa łupka ilastego zapiaszczonego z laminami węgla o grubości około 1,0 m.

Dowierzchnia G-32 w pokładzie 359/1łg+łd drążona była z wykorzystaniem kombajnu chodnikowego typu R-130 w obudowie typu ŁPC Bor 12/V32/4, budowanej co 0,6 m na stopach podporowych. Obudowa stabilizowana była rozporami stalowymi dwustronnego działania, a jej opinkę stanowiły siatki stalowe zgrzewane łańcuchowo-węzłowe.

Dowierzchnia G-32 w pokładzie 359/1łg+łd przewietrzana była wentylacją kombinowaną, lutniociągiem elastycznym o średnicy 1000 mm, zakończonym lutnią wirową typu WIR, z zastosowaniem odpylacza typu UO-630. Lutniociąg tłoczący zasilany był dwoma wentylatorami typu SIGMA 900/1 w układzie szeregowym. Do przodka doprowadzano powietrze w ilości około 500 m3/min.

Do dnia 16 lipca 2018 r. wykonano 154 m dowierzchni G-32, a do jej zakończenia pozostało około 91 m.

W dniu 16 lipca 2018 r. na zmianie B rozpoczynającej się o godzinie 1200, sztygar zmianowy oddziału firmy Linter Mining, skierował do rejonu dowierzchni G-32 zespół 12 pracowników, w tym górnika przodowego oraz 4 górników do robót związanych z drążeniem.

O godzinie 1650, po urobieniu calizny do zabudowy kolejnych odrzwi obudowy oraz wyłączeniu kombajnu, brygada przodkowa przystąpiła do zakładania siatek stalowych zgrzewanych łańcuchowo-węzłowych, co było niezgodne z ustaleniami projektu technicznego, który przewidywał najpierw zabudowę odrzwi obudowy, a następnie wykonywanie opinki. Około godziny 1700, gdy przodowy przebywał w przodku wyrobiska i podawał siatkę łańcuchowo-węzłową górnikowi wykonującemu opinkę ociosu zachodniego, od stropu odspoiła się bryła łupka ilastego o wymiarach około 1,2 m x 0,8 m x 0,25 m, która uderzyła i przygniotła górnika przodowego.

Pozostali pracownicy zatrudnieni w rejonie zdarzenia przystąpili do uwolnienia górnika przodowego spod bryły skalnej. Po uwolnieniu poszkodowanego przeniesiono go na noszach do przekopu taśmowego II wschodniego na poziomie 838 m w rejon stacji osobowej spalinowej kolejki podwieszanej, gdzie o godzinie 1840 opiekę nad nim przejął lekarz.

Poszkodowany cały czas był przytomny i utrzymywał kontakt z pracownikami. Następnie przetransportowano go kolejką podwieszaną i pociągiem sanitarnym pod szyb II na poziomie 838 m. Po wytransportowaniu na powierzchnię, o godzinie 1925, poszkodowanego przekazano oczekującej na zrębie szybu załodze pogotowia ratunkowego.

W opinii wydanej w dniu 16 lipca 2018 r. lekarz stwierdził „doznał urazu okolicy grzbietowej TH  i lędźwiowej i żeber po stronie lewej, z podejrzeniem uszkodzenia rdzenia kręgowego, złamanie żeber i odmy podskórnej po stronie lewej”.

Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Rybniku został powiadomiony o zdarzeniuw dniu 16 lipca 2018 r. o godzinie 2000.

Przyczyną wypadku ciężkiego było uderzenie i przygniecenie górnika przodowego odspojoną od stropu bryłą łupka ilastego.

W związku z wypadkiem Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Rybniku wydał decyzję z dnia 17 lipca 2018 r. wstrzymującą ruch zakładu górniczego, w części dotyczącej drążenia dowierzchni G-32 w pokładzie 359/1łg+łd, warunkując wznowienie drążenia:

  • wykonaniem obrywki stropu i ociosów drążonego przodka dowierzchni,
  • skorygowaniem zabudowanych trzech odrzwi do nachylenia wyrobiska, od strony ociosu wschodniego,
  • zabudowaniem wykonanego wyłomu obudową ostateczną, zgodnie z ustaleniami projektu technicznego.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Rybniku.

do góry