20 04 2015

Wyższy Urząd Górniczy

Departament Górnictwa
Otworowego i Wiertnictwa                                                   

GOW-5/gpo-205/2015

Katowice, dnia 29 kwietnia 2015 r.

 

I N F O R M A C J A   Nr 5/2015 śm./EW

 

w sprawie wypadku śmiertelnego, zaistniałego w dniu 20 kwietnia 2015 r. około godziny 700, w odkrywkowym zakładzie górniczym „Bohoniki” w Bohonikach, gmina Sokółka, powiat sokólski, województwo podlaskie, któremu uległ operator ładowarki, lat 34, pracujący w górnictwie
2 lata i 4 miesiące.

 

Odkrywkowy zakład górniczy „Bohoniki” prowadzi eksploatację kruszywa naturalnego w warstwie suchej złoża, systemem ścianowym, jednym poziomem eksploatacyjnym.

O zaistniałym wypadku Dyrektor OUG w Lublinie został powiadomiony w dniu 20 kwietnia 2015 r., o godzinie 1000. Miejsce zdarzenia nie zostało zabezpieczone do czasu przyjazdu pracowników OUG w Lublinie. Na polecenie prokuratora odwieziono zwłoki operatora ładowarki do Zakładu Medycyny Sądowej w Białymstoku, a samochód ciężarowy Mercedes został skierowany na parking policyjny w Białymstoku, w celu przeprowadzenia badań technicznych. Za zgodą Policji ładowarka Volvo L180E i samochód ciężarowy Volvo zostały usunięte z miejsca zdarzenia. W związku z powyższym, ustalając przebieg wypadku oparto się na przesłuchaniach osób przebywających w tym czasie w zakładzie górniczym oraz przeprowadzanej w dniu 21 kwietnia 2015 r. rekonstrukcji zdarzeń. Wobec braku bezpośrednich świadków wypadku, na podstawie oględzin miejsca wypadku przyjęto następujący przebieg zdarzenia.

W dniu 20 kwietnia 2015 r. nie prowadzono eksploatacji złoża, ok. godz. 630 przedsiębiorca górniczy, pełniący jednocześnie funkcję osoby dozoru ruchu, skierował operatora ładowarki Volvo L180E, kierowców samochodów ciężarowych Mercedes-Benz typ ACTROS (czteroosiowy) i Volvo typ FM (czteroosiowy) oraz operatora kruszarki stożkowej MAXTRUK do prac związanych z przeróbką kruszywa i wywożeniem przygotowanego kruszywa z placu składowego.

Około godziny 645 kierowcy ustawili samochody ciężarowe w pobliżu składowiska gotowego sortymentu (kruszywa drogowego). Po załadowaniu ładowarką kruszywa na samochód Mercedes, a następnie na samochód Volvo, operator ładowarki nadał sygnał kierowcom do odjazdu z miejsca załadunku. Kierowca samochodu Volvo po usłyszeniu sygnału przejechał ok. 20 m od miejsca załadunku i zatrzymał się. Jak później oświadczył, chciał dokończyć wypełnianie dokumentów związanych z eksploatacją samochodu. Kierowca samochodu Mercedes, widział jak operator ładowarki po załadowaniu samochodu Volvo wyszedł z ładowarki i stał przy jej łyżce w odległości ok 3,0-4,0 m od trasy przejazdu samochodów. Kierowca samochodu Mercedes ruszył za samochodem Volvo. Przejeżdżając obok stojącej ładowarki zauważył, że jej operator znajdujący się w odległości ok. 3,0 m od lewej burty samochodu, szedł w kierunku tyłu jego samochodu. Po przejechaniu ok. 17,0 m  i dojechaniu do stojącego samochodu Volvo, przez CB-radio połączył się z jego kierowcą i poprosił go aby odjechał, Kierowca samochodu Volvo spojrzał przez lusterko wsteczne i spostrzegł leżącego w odległości ok. 6,0 m od tylniej osi przyczepy, stojącego za nim samochodu Mercedes, operatora ładowarki. Natychmiast wysiadł z samochodu i udał się w jego kierunku.

Kierowca samochodu Volvo stwierdził, że operator ładowarki został prawdopodobnie przejechany i wezwał pogotowie ratunkowe, a przybyły lekarz stwierdził jego zgon. Poszkodowany z urazem głowy leżał za samochodem ciężarowym prostopadle do osi samochodu.

Prawdopodobną bezpośrednią przyczyną wypadku było najechanie tylnym, lewym kołem samochodu ciężarowego marki Mercedes-Benz typ ACTOS na operatora ładowarki Volvo L180E. Na tym etapie postępowania nie ustalono w jakich okolicznościach operator ładowarki dostał się pod koła samochodu ciężarowego.

Dyrektor OUG w Lublinie wydał decyzję nakazującą przedsiębiorcy:

  1. Zapoznać i dokonać ponownego przeszkolenia pracowników wykonujących prace w ruchu zakładu górniczego z obowiązującymi zasadami transportu kołowego i załadunkiem pojazdów samochodowych na terenie zakładu górniczego.
  2. Zapoznać z przyczynami i okolicznościami zaistniałego wypadku pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Lublinie.

do góry