21.10.2009

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy

Katowice, dania 26.10.2009 r.

I N F O R M A C J A Nr 81/2009/EW

w sprawie wypadku ciężkiego zaistniałego w dniu 21.10.2009 r. o godzinie 505 w Jastrzębskiej Spółce Węglowej S.A. KWK „Budryk” w Ornontowicach.

Wypadek zaistniał w chodniku B-2, w pokładzie 341, na poziomie 700 m, w rejonie ściany B-2. Pokład 341 o grubości od 1,2 m do 3,0 m i nachyleniu od 10 do 80, niemetanowy, niezagrożony tąpaniami, zaliczony został do klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego i I stopnia zagrożenia wodnego.

Chodnik B-2 wykonano w obudowie ŁP10/V29/A, w odstępach 0,75 m, stabilizowanej rozporami dwustronnego działania typu Gp-V29. Opinkę stropu i ociosów stanowiły siatki stalowe zgrzewane łańcuchowo-węzłowe typu ciężkiego. W wyrobisku zabudowano przenośnik podścianowy zgrzebłowy typu PZP – KOBRA z kruszarką dynamiczną typu KD BW 800-1200.

W dniu 21.10.2009 r. na zmianie „D”, rozpoczynającej się o godzinie 000, ściana B-2 została obłożona do wydobycia. Sztygar zmianowy oddziału G-1, skierował między innymi 4 osobowy zespół górników do wykonania robót w rejonie skrzyżowania ściany z chodnikiem B-2. Po przekładce napędu głównego przenośnika ścianowego, wraz z przenośnikiem podścianowym, górnicy przystąpili do zabudowy odcinka ściany w obudowie indywidualnej i demontowania łuku ociosowego na skrzyżowaniu chodnika B-2 ze ścianą. Około godziny 505, jeden z górników, wpadł na przenośnik podścianowy, który przemieścił go pod bęben kruszarki. W wyniku tego górnik doznał urazu czaszkowo-mózgowego, wgłębienia kości czaszki i stłuczenia krwotocznego mózgu.

Przyczyną wypadku ciężkiego było wciągnięcie górnika pod bęben kruszarki wskutek pochwycenia przez przemieszczające się zgrzebła przenośnika podścianowego.

W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor OUG w Gliwicach nakazał wstrzymać ruch załogi i wykonywanie prac podczas ruchu przenośnika zgrzebłowego podścianowego typu PZP – KOBRA, po stronie ociosu północno – zachodniego chodnika B-2, w rejonie skrzyżowania ze ścianą B-2 w pokładzie 341, na odcinku trasy przenośnika nie wyposażonym w urządzenia umożliwiające jego zatrzymanie.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG Gliwicach.

do góry