22 11 2025

Wyższy Urząd Górniczy
         Departament
Warunków Pracy i Szkolenia           Katowice, dnia 18 grudnia 2025 r.

INFORMACJA Nr 52/2025/EW

w sprawie wypadku ciężkiego, zaistniałego w dniu 22 listopada 2025 r. około godziny 157 w zakładzie górniczym Lubelski Węgiel „Bogdanka” S.A. w Bogdance, któremu uległ pracownik oddziału wydobywczego G-2, zatrudniony na stanowisku operatora przenośnika ścianowego. 

Wypadek zaistniał w chodniku podścianowym ściany 2/VIII/391 w pokładzie 391 w polu Stefanów, na skrzyżowaniu ze ścianą 2/VIII/391, na napędzie przenośnika zgrzebłowego ścianowego typu JOY AFC 890 z wysypem krzyżowym bocznym.

Chodnik podścianowy ściany 2/VIII/391 w rejonie skrzyżowania ze ścianą 2/VIII/391 wykonany jest w obudowie łukowej podatnej ŁPSC 12/S z kształtownika V36, w rozstawie co 0,75 m, stabilizowanej rozporami dwustronnego działania, z opinką wykonaną ze stalowych siatek łańcuchowo-węzłowych. Szerokość chodnika podścianowego ściany 2/VIII/391 w miejscu wypadku wynosiła 5,32 m, a wysokość w osi wyrobiska wynosiła 3,93 m. Chodnik podścianowy ściany 2/VIII/391 jest wyrobiskiem poziomym - wykonanym zgodnie z niwelacją pokładu 391. Pokład 391 na polu Stefanów zaliczony został do I kategorii zagrożenia metanowego, I stopnia zagrożenia wodnego oraz klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego. 

W dniu 21 listopada 2025 r. na zmianie rozpoczynającej się o godzinie 2100 sztygar oddziału wydobywczego G-2 skierował do ściany 2/VIII/391 brygadę 15 pracowników, w tym przodowego ściany i pracownika do obsługi przenośnika zgrzebłowego ścianowego typu JOY AFC 890. W trakcie urabiania ściany 2/VIII/391 kombajnem ścianowym typu Eickhoff SL 300, z ociosu ścianowego odspoiła się łata węgla z przerostem skały płonnej o wymiarach 1,2x0,8x0,4 m. Łata została przetransportowana przenośnikiem ścianowym do przesypu na przenośnik podścianowy typu JOY BSL, gdzie została zablokowana przez odkładnię urobku w sposób niepowodujący zatoru. Około godziny 157 pracownik zatrudniony przy obsłudze przenośnika zgrzebłowego ścianowego wszedł na konstrukcję ramy napędowej tego przenośnika, bez uprzedniego zatrzymania jego ruchu, prawdopodobnie z zamiarem zepchnięcia zawieszonej łaty w przesypie na przenośnik podścianowy. W niewyjaśnionych okolicznościach lewa noga pracownika została pochwycona przez zgrzebło przenośnika ścianowego i wciągnięta w konstrukcję jego napędu, w wyniku czego operator doznał amputacji urazowej podudzia lewego powyżej kolana. Pracownicy znajdujący się w ścianie za pomocą wyłączników awaryjnych unieruchomili oba przenośniki i udzielili poszkodowanemu skutecznej pierwszej pomocy. Następnie przetransportowali poszkodowanego na noszach na dworzec osobowy kolejki podwieszonej, przy pomocy której przetransportowany został pod szyb, a następnie wydany na powierzchnię i przewieziony karetką pogotowia do Szpitala Powiatowego w Łęcznej.

Przyczyną wypadku ciężkiego było przebywanie pracownika na będącym w ruchu przenośniku typu JOY AFC 890 oraz wciągniecie nogi operatora przenośnika w konstrukcję napędu w wyniku pochwycenia jego nogi przez zgrzebło przenośnika. 

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Lublinie.

do góry