04.08.2008.1

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy
OWP-15/gem-20/2008

Katowice, dnia 12.08.2008 r.

INFORMACJA Nr 15/2008 śm./EW

o wypadku śmiertelnym zaistniałym w dniu 4.08.2008 r. około godziny 805 w zakładzie górniczym: Lubelski Węgiel „Bogdanka” S.A. w Bogdance, któremu uległ elektromonter oddziału łączności - lat 39, pracujący w górnictwie 21 lat.

Wypadek zaistniał w przekopie N 0 (na odcinku chodnika dojazdowego 1) na poziomie 960 m między stacją osobową kopalnianej kolei podziemnej SO – 3, a chodnikiem wodnym 5 w rejonie komory oddziału EŁ. Przekop N 0 (chodnik dojazdowy I) na poziomie 960 m posiada wysokość 3,45 m, szerokość 5,45 m, nachylenie 00, obudowa V36/10/05/OZ. W przekopie zabudowane są dwa torowiska o prześwicie 900 mm, trasa kolejki podwieszonej nad torem trasy kolejki osobowej (od strony wschodniej), dwa wentylatory lutniowe nad nieczynnym torem oraz kołowrót EKO – D15 (od strony zachodniej). Od strony toru kolejki osobowej (wschodniej) znajduje się przejście dla ludzi. Wyrobisko oświetlone było lampami typu G-23 zawieszonymi na obudowie po stronie przejścia dla załogi w rozstawie co 10 m. W tym rejonie znajduje się komora materiałowa (narzędziowa) oddziału łączności zlokalizowana po przeciwnej stronie chodnika niż przejście dla ludzi. Wentylator typu WLE -1003B przewietrzający drążony przodek chodnika wodnego 5 zainstalowany jest ok. 7,0 m od wejścia do komory materiałowej, natomiast od strony stacji osobowej SO – 3 zabudowany jest lutniociąg elastyczny o średnicy 600 mm doprowadzający powietrze do komory oddziału łączności. Przy wyjściu z komory do przekopu zainstalowana była lampa oświetleniowa G - 23 oraz po prawej stronie wyjścia z komory tablica informacyjno-ostrzegawczy z napisem „Uwaga pociąg”, a po lewej stronie sygnalizator ostrzegawczy świetlny „Zakaz wyjścia” zapalający się po załączeniu kołowrotu EKO – D15.

W dniu 4.08.2008 r. przed zjazdem załogi na zmianie A sztygar zmianowy oddziału łączności skierował elektromontera urządzeń łączności do obsługi urządzeń w oddziale GOO (odstawy głównej). Po zjeździe na poziom 960 m elektromonter udał się do komory materiałowej (narzędziowej) oddziału łączności w celu pobrania narzędzi. Około godziny 805 wyszedł z komory oddziału łączności i po przejściu przez tor zachodni wszedł na tor wschodni, po którym w tym czasie przejeżdżał pociąg osobowy. Elektromonter został najechany przez lokomotywę akumulatorowa Lea BM 12T/3M nr kopalniany 3, ciągnącą skład 8 wagonów osobowych z załogą oddziału G – 3 zmiany D. Wskutek uderzenia elektromonter dostał się pod lokomotywę, która po przejechaniu ok. 16 m zatrzymała się. Załoga górnicza w celu udzielenia pomocy poszkodowanemu odczepiła zestaw wagonów osobowych i odciągnęła od lokomotywy na odległość ok. 5 m. Po podniesieniu lokomotywy lekarz przybyły na miejsce wypadku stwierdził zgon poszkodowanego.

Przyczyną wypadku śmiertelnego było wejście poszkodowanego pod nadjeżdżający pociąg osobowy kopalnianej kolei podziemnej.

W związku z zaistniałym wypadkiem śmiertelnym Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Lublinie nakazał:

  1. Wstrzymać ruch lokomotywy Lea BM 12T/3M nr fabryczny 01 rok produkcji 1982 nr kopalniany 3 do czasu przeprowadzenia kontroli stanu technicznego przez komisję powołaną przez kierownika ruchu zakładu górniczego.
  2. Ograniczyć do 1 m/s prędkość jazdy pociągami na odcinku od rozjazdu ZR-23 w chodniku dojazdowym 1 do rozjazdu ZR-34/35 w przekopie N 0. Zmiana parametrów ruchu na tym odcinku może nastąpić na podstawie pisemnej decyzji Dyrektora OUG w Lublinie.
  3. Powołać zespół opiniodawczy w sprawie przeanalizowania aktualnie obowiązujących ustaleń wewnątrzzakładowych, uwzględniając obowiązujące przepisy oraz aktualne Polskie Normy, celem rozpoznania i zwalczania zagrożeń związanych z transportem koleją podziemną występujących w zakładzie górniczym Lubelski Węgiel „Bogdanka” S.A. Z posiedzenia zespołu należy sporządzić pisemne sprawozdanie.
  4. Zapoznać pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego Lubelski Węgiel „Bogdanka” S.A. z aktualnym stanem zagrożeń występujących w miejscach ich pracy zlokalizowanych w pobliżu urządzeń transportu koleją podziemną i ze sposobami postępowania w przypadku powstania określonych zagrożeń.
  5. Zaktualizować dokumentację techniczną przewozu ludzi kopalnianą koleją podziemną na poziomie 960 m i uzupełnić ją o punkty charakterystyczne, aktualnie występujące wyrobiska sąsiednie związane funkcjonalnie z wyrobiskami transportowymi z podaniem nazw wyrobisk, a także innych środków transportowych znajdujących się w wyrobiskach i schematów sygnalizacji uwzględniających postanowienia Polskich Norm.
  6. W posterunkach ruchu, w których analiza zespołu opiniodawczego wykaże konieczność przechodzenia ludzi w poprzek torów zajętych stale lub często wozami, wykonać odpowiednie pomosty ponad wozami nie zawężające przejścia dla ludzi. Do czasu wykonania przedmiotowych pomostów zasady przejścia ludzi określi pisemnie kierownik ruchu zakładu górniczego i spowoduje zapoznanie załogi z tymi zasadami.
  7. Wprowadzić od zaraz bezwzględny zakaz poruszania się osób po drogach przewozowych zakładu górniczego, za wyjątkiem takich osób, które na poruszanie się uzyskają każdorazowo zgodę od dysponenta.
  8. Z okolicznościami wypadku śmiertelnego zapoznać zainteresowanych pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Lublinie.

do góry