06.11.2007

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy
OWP-22/gem-20/2007

Katowice, dnia 12.11.2007 r.

I N F O R M A C J A Nr 22/2007śm./EW

w sprawie wypadku śmiertelnego zaistniałego w dniu 6.11.2007 r. około godziny 1755 w Kompanii Węglowej S.A. Oddział KWK „Sośnica-Makoszowy” w Zabrzu, Ruch Makoszowy, któremu uległ górnik.

Wypadek zaistniał w przekopie B42 na poziomie 660 m w miejscu skrzyżowania z otamowanym chodnikiem podstawowym w pokładzie 405/1. Przekop B42, objęty granicami pola I kategorii zagrożenia metanowego, wykonany był w obudowie typu ŁP-10/V29 z odrzwiami stabilizowanymi rozporami dwustronnego działania. Szerokość wyrobiska wynosiła 5,5 m, a wysokość 3,5 m. Na spągu zabudowana była trasa elektrycznej kolejki spągowej zębatej typu KSZ-650/60. Obok trasy kolejki składowane były jej elementy pochodzące z bieżącego demontażu trasy. Kolejką zębatą transportowano maszyny i urządzenia, w tym sekcje obudowy zmechanizowanej typu RZN-08/22POz/MR i PIOMA-RZN 10/25Oz, z likwidowanej ściany h49 w pokł. 405/1 do przekopu IV równoległego na poz. 660 m. Stacje nadawczo-odbiorcze kolejki, zlokalizowane w obcince ściany h49 i przekopie IV równoległym, wyposażone były w urządzenia głośnomówiące oraz sygnalizację ostrzegawczą, uruchamianą przez operatora kolejki spągowej. W przekopie B42, na trasie kolejki, zlokalizowane były dwie tamy wentylacyjne, wykonane z trzech odcinków taśmy przenośnikowej, o szerokości 0,93 m, co utrudniało transport oraz obserwację zestawu transportowego kolejki przez operatora.

W dniu 6.11.2007 r. na zmianie popołudniowej, rozpoczynającej się o godz. 1230, sztygar zmianowy oddziału GZL skierował 2 osobowy zespół pracowników do obsługi kolejki spągowej zębatej oraz 2 osobowy zespół pracowników do obsługi punktu przeładunkowego w przekopie IV równoległym. Około godz. 1755, podczas przejeżdżania zestawem przez tamę wentylacyjną z kolejną sekcją obudowy zmechanizowanej, zwisające z niej przewody hydrauliczne pochwyciły szynę jezdną kolejki, znajdującą się obok trasy. Przemieszczająca się szyna uderzyła górnika w głowę i docisnęła ją do obudowy wyrobiska. Pracownik przebywał na trasie transportu wbrew ustaleniom dokumentacji układu transportu.

Przyczyną wypadku śmiertelnego było uderzenie górnika w głowę szyną jezdną kolejki i dociśnięcie głowy do obudowy wyrobiska.
Przyczyna ta była następstwem przebywania górnika na trasie transportu, wbrew ustaleniom dokumentacji układu transportu.

W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor OUG w Gliwicach nakazał:

  1. Wstrzymać ruch zakładu górniczego, w części dotyczącej eksploatacji układu transportu maszyn i urządzeń z likwidowanej ściany h49 w pokładzie 405/1 do przekopu IV równoległego na poziomie 660m do czasu zabudowania drzwi, otwieranych mechanicznie lub automatycznie, w tamach wentylacyjnych, zlokalizowanych w przekopie B42, na trasie transportu kolejki spągowej zębatej typu KSZ-650/60.
  2. Zapoznać pracowników zakładu górniczego oraz podmiotów zatrudnionych w ruchu zakładu z przyczynami i okolicznościami zaistniałego wypadku śmiertelnego.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Gliwicach.

do góry