09.08.2006

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy
OWP-17/gem-19/2006

Katowice, dnia 10.08.2006 r.

 

I N F O R M A C J A    Nr 17/2006 śm./EW

 

w sprawie wypadku śmiertelnego zaistniałego w Kompanii Węglowej S.A. Oddział KWK „Polska-Wirek” w Rudzie Śląskiej, któremu uległ w dniu 09.08.2006r. około godz. 11o5 ślusarz oddziału transportowego GPT, lat 49, pracujący w górnictwie 24 lata.

 

      Wypadek miał miejsce w przekopie podsadzkowym 2, na początkowej stacji nadawczo-odbiorczej kolejki KSP-32, w odległości 12,3 m od przekopu głównego na poziomie 636 m.  Przekop podsadzkowy 2 wykonany był w obudowie ŁP-V25/10/A o wysokości 4,7 m
i szerokości 5,4 m, stawianej co 0,4 m. Wykładkę stropu i ociosów stanowiły okładziny żelbetowe i siatka MM. W wyrobisku tym zabudowana była między innymi trasa kolejki KSP-32 przeznaczona do transportu materiałów do drążonego chodnika wentylacyjnego A
w pokładzie 502.

     W dniu 09.08.2006 r. na zmianie rannej sztygar oddziałowy oddziału GPT skierował do przekopu podsadzkowego 2 zespół trzech pracowników tego oddziału do załadunku materiałów na zestaw transportowy kolejki KSP-32 znajdujący się na początkowej stacji nadawczo-odbiorczej. Pracownicy ci w pierwszej kolejności podwiesili na zestaw transportowy kolejki 2 lutnie metalowe o średnicy 800 mm i długości 2,0 m, do których załadowali okładziny żelbetowe oraz rozpory typu WRG 08. Następnie przy użyciu odcinków łańcucha górniczego 14 x 50 oraz dwóch wciągników typu WK-1,6 zainstalowanych na wózkach nośnych podwiesili do zestawu transportowego kolejki 30 elementów obudowy chodnikowej ŁP-V25/8. Odcinki łańcucha górniczego wykorzystane do podwieszenia elementów obudowy połączone były śrubą M16 z nakrętką, bez zastosowania zamka bocznego. Około godziny 11o5 przodowy zespołu wszedł pod zawieszone elementy obudowy prawdopodobnie w celu dokręcenia nakrętki śruby M16 łączącej odcinki łańcucha górniczego. Podczas wykonywania tych czynności nastąpiło nagłe opadnięcie podwieszonych elementów obudowy, które przygniotły przodowego do spągu.

W wyniku przygniecenia przodowy uległ  wypadkowi śmiertelnemu wskutek rozległych urazów głowy.

     Przyczyną wypadku było przygniecenie poszkodowanego do spągu elementami obudowy chodnikowej.

 

Przyczyna ta była następstwem:

1)      przebywania  poszkodowanego pod zawieszonymi do zestawu transportowego kolejki  elementami obudowy chodnikowej,

2)      stosowania niewłaściwych metod pracy polegających na łączeniu  łańcucha górniczego 14 x 50 bezpośrednio śrubą M16 bez zastosowania zamków bocznych.

 

W związku z wypadkiem Dyrektor OUG w Gliwicach nakazał:

 

1.      Wstrzymać ruch zakładu górniczego w części dotyczącej transportu materiałów kolejką szynową podwieszoną typu KSP-32 z przekopu podsadzkowego 2 do chodnika wentylacyjnego A w pokładzie 502 do czasu doprowadzenia urządzeń transportu do prawidłowego stanu technicznego, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.

2.      Przeprowadzenie badań kontrolnych stanu technicznego wciągników typu WK-1,6           o numerach fabrycznych 100/06 i 102/06 przez właściwą jednostkę. 

3.      Przeszkolić ponownie pracowników zatrudnionych do prac transportowych w zakresie zasad bezpiecznego wykonywania pracy.

4.      Zapoznać pracowników z okolicznościami i przyczynami zaistniałego wypadku śmiertelnego.

 

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w  Gliwicach.

 

do góry