13.01.2007

    Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy
     OWP-1/gem-23/2007

Katowice, dnia 19.01.2007 r.

I N F O R M A C J A   Nr 1/2007śm./EW

w sprawie wypadku śmiertelnego, zaistniałego w dniu 13.01.2007r., około godz. 1015 w KHW S.A. KWK „Mysłowice-Wesoła” w Mysłowicach, ruch „Wesoła”, któremu uległ górnik z oddziału PRP-2, lat 43, zatrudniony w górnictwie 20 lat.

     Wypadek zaistniał w pochylni I zach. w pokładzie 510 w partii D zach., na poziomie 665 m, w rejonie skrzyżowania z chodnikiem VIII wsch. Pokład 510 w partii D zach. o  grubości ok. 8,6 m zaliczono do III stopnia zagrożenia tąpaniami, IV kategorii zagrożenia metanowego,  klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego i I stopnia zagrożenia wodnego. Pochylnia I zach. o szerokości 5,4 m i wysokości 3,3 m, wykonana była w obudowie typu ŁP10/V29, przy rozstawie odrzwi 1m, stabilizowanych 11 rozporami typu WRG. W wyrobisku, po stronie wschodniej, zabudowane były dwa przenośniki taśmowe nr PT-16 i Gwarek-1000, a po stronie zachodniej tor o szerokości 600 mm, dla prowadzenia transportu liniowego wozami kopalnianymi, z wykorzystaniem kołowrotu typu EKO-D-30 z USHK. Długość drogi transportu wynosiła 285 m a jej nachylenie od około 3°do 7°. W chodniku VIII wsch. zabudowany był kolejny przenośnik taśmowy nr PT-17. Na skrzyżowaniu pochylni I zach. z chodnikiem VIII wsch. zabudowany był przesyp z przenośników Gwarek-1000 i PT-17 na przenośnik nr PT-16. Stanowiska obsługi przenośników taśmowych nr PT-17 i Gwarek-1000 znajdowały się w chodniku VIII wsch. Transport w pochylni I zach. prowadzono na podstawie „Dokumentacji technicznej układu transportowego linowego kołowego”, zatwierdzonej w sierpniu 2006 r. przez Kierownika Ruchu Zakładu Górniczego. Zgodnie z dokumentacją zabezpieczenie drogi dojścia z chodnika VIII wsch. do pochylni I zach., na czas prowadzenia transportu, mogło być realizowane przez pracownika zatrudnionego do obsługi przenośnika taśmowego Gwarek-1000.

     W dniu 13.01.2007 r. na zmianie rannej, sztygar oddziałowy oddziału PRP-2 skierował do pochylni I zach. czteroosobową brygadę pracowników do prowadzenia transportu trzech wozów kopalnianych. W skład zestawu weszły: wóz kopalniany średni do transportu materiałów długich, załadowany łukami obudowy chodnikowej i workami z pyłem kamiennym, wóz kopalniany średni, załadowany krążnikami konstrukcji przenośników taśmowych i rozporami obudowy chodnikowej oraz wóz kopalniany średni do transportu materiałów długich, załadowany 13 rurami o średnicy 100mm i długości 6m. Przodowy wyznaczył pracownika oddziału PRP-2, zatrudnionego do obsługi przenośnika taśmowego Gwarek-1000 do zabezpieczenia drogi dojścia do trasy transportu, od strony chodnika VIII wsch. Pomimo to pracownik obsługi wszedł do pochylni I zach., w celu czyszczenia trasy przenośnika z nagromadzonego urobku. W wyniku tego około godz. 1015 został najechany transportowanym zestawem wozów kopalnianych. Pracownik obsługujący kołowrót poinformował przodowego o niezamierzonym zatrzymaniu się transportowanych jednostek. Przodowy rozeznając przyczynę zatrzymania zestawu stwierdził, że pod wozem z rurami znajduje się pracownik obsługi.

     W wyniku natychmiast podjętej akcji ratunkowej, uwolniono poszkodowanego i rozpoczęto transportowanie go na noszach w kierunku dworca osobowego. Pomimo podejmowanych przez pracowników czynności ratunkowych, będący na dole lekarz, o godz. 1115 stwierdził zgon poszkodowanego.

     Przyczyną wypadku  było najechanie pracownika zestawem wozów kopalnianych.

Przyczyna ta wynikła z niedozwolonego przebywania pracownika w wyrobisku, w czasie prowadzonego transportu linowego po torze.

     W związku z wypadkiem śmiertelnym, Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Katowicach, decyzją z dnia 13.01.2007 r. nakazał:

1.      Wstrzymać prowadzenie transportu kołowego w pochylni I zach. w pokładzie 510, wykonywanego przy użyciu kołowrotu typu EKO-D-30 z USHK, do czasu doprowadzenia układu transportowego do zgodności z dokumentacją oraz uzyskania zezwolenia kierownika ruchu zakładu górniczego, po przeprowadzeniu prób ruchowych z udziałem przedstawicieli Urzędu.

2.      Jednostki transportowe, znajdujące się w pochylni I zach., w rejonie skrzyżowania z chodnikiem VIII wsch., przygotować do prób ruchowych w rejonie kołowrotu typu EKO-D-30 z USHK, według ustaleń kierownika ruchu zakładu górniczego, z uwzględnieniem:
-       formowania i załadowania jednostek w sposób identyczny jak na zmianie rannej w dniu 13.01.2007 r.,
-       nadzoru robót przez osobę wyższego dozoru ruchu, wyznaczoną przez kierownika ruchu zakładu górniczego.

3.      Ponownie przeszkolić pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego o zasadach poruszania się po drogach transportowych.

4.      Z przyczynami i okolicznościami wypadku zapoznać zainteresowanych pracowników zatrudnionych w ruchu zakładu górniczego.

 

do góry