15_09_2025

Wyższy Urząd Górniczy
Departament
Warunków Pracy i Szkolenia
Katowice, dnia 8  października 2025 r.

INFORMACJA Nr 45/2025/EW

o pożarze ładowarki kołowo-przegubowej typu LKP-0903, do którego doszło w dniu 15 września 2025 r., w KGHM Polska Miedź S.A. O/ZG „Rudna” w Polkowicach.

Do pożaru ładowarki kołowo-przegubowej typu LKP-0903 (dalej: „LKP”) produkcji KGHM ZANAM S.A. doszło w punkcie wymiany maszyn, zlokalizowanym w chodniku T-159a1, pomiędzy pasami P-74 i P-71 oddziału wydobywczego G-14 na głębokości 1190 m,  w odległości ok. 4500 m na północny-zachód od szybu R-IX. W miejscu pożaru wyrobisko miało szerokość 6,90 m, wysokość 2,65 m, a odległość od najwyższego punktu maszyny do stropu wynosiła ok. 0,8 m. Strop wyrobiska zabezpieczony był obudową kotwową wklejaną o długości żerdzi 1,8 m w siatce kotwienia 1,5 x 1,5 m.

W dniu 15 września 2025 r. na zmianie II WSP, sztygar zmianowy oddziału górniczego G‑14 (dalej: „sztygar”) polecił operatorowi LKP, pracownikowi oddziału mechanicznego C-14 (dalej: „operator”) wybieranie urobku po obrywce mechanicznej w komorze K-5a pola eksploatacyjnego SI-XXX/1. Operator, po zjeździe na dół kopalni otrzymał polecenie od sztygara z oddziału mechanicznego C-14 udania się do punktu wymiany maszyn przy komórce górniczej oddziału G‑14, gdzie zaparkowana była przydzielona mu ładowarka LKP.
Po przyjeździe na komórkę górniczą operator odebrał informację od górnika-operatora, który obsługiwał maszynę LKP na zmianie I, o jej sprawności. Około godziny 1210 do komórki górniczej przybył sztygar z G‑14, który przystąpił do przydzielania szczegółowych zadań na zmianę II. Około godziny 1225 obecni na podziale prac pracownicy zauważyli dymy wydobywające się z przyległego pasa P-74. Zaalarmowany sztygar wraz z jednym z górników udali się do prostopadłego do pasa P-74 chodnika T-159a1, w którym zaparkowane były dwie ładowarki. W miejscu zaparkowanej ładowarki LKP stwierdzili dymy wydostające się z przedziału ciągnika maszyny. Sztygar wraz z górnikiem wycofali się do komórki, poinformowali o zdarzeniu pracowników oraz dyspozytora ruchu. Wycofano w bezpieczne miejsce, stojącą na dojściu do dymiącej się LKP, ładowarkę o numerze zakładowym 521 i podjęto próbę ugaszenia maszyny gaśnicami podręcznymi. Z uwagi na silne zadymienie i ogień wydostający się z okolic zabudowanego na ciągniku silnika filtra powietrza, próby gaszenia podręcznym sprzętem gaśniczym przerwano. Około godziny 1240 sztygar powiadomił dyspozytora ruchu o próbie gaszenia LKP i wycofał się wraz z załogą w bezpieczne miejsce. Dyspozytor uruchomił prowadzenie akcji ratowniczej, wezwał dyżurujące zastępy ratownicze Górniczego Pogotowia Ratowniczego Jednostki Ratownictwa Górniczo-Hutniczego w Sobinie (dalej: „GPR”), wyznaczył strefę zagrożenia i rozpoczął wycofywanie z niej pracowników O/ZG „Rudna”. Powiadomiony przez dyspozytora kierownik ruchu zakładu górniczego, po przybyciu do dyspozytorni, przejął prowadzenie akcji. O godzinie 1300 przybyły zastępy GPR. Zmobilizowano i skierowano do bazy ratowniczej cztery zastępy z Kopalnianej Stacji Ratownictwa Górniczego O/ZG „Rudna” (dalej KSRG). W strefie zagrożenia znajdowało się 219 pracowników, którzy drogami ucieczkowymi samodzielnie wycofali się ze strefy zagrożenia. Użyto dwóch aparatów ucieczkowych. Wypadków nie zgłoszono. Zastępy ratownicze po zlokalizowaniu miejsca pożaru, przystąpiły do aktywnego gaszenia maszyny wodą z rurociągu technologicznego. Kontrolowano skład atmosfery kopalnianej i warunki klimatyczne w miejscu pracy zastępów. Gazy pożarowe odprowadzane były zabezpieczonymi drogami powietrza zużytego w kierunku szybu wydechowego R-XI. Po ugaszeniu pożaru i uzyskaniu odpowiednich parametrów atmosfery kopalnianej w miejscu pożaru oraz na drogach odprowadzenia powietrza, kierownik akcji ratowniczej w dniu 15 września 2025 r. o godzinie 1619 zakończył prowadzenie akcji, polecając na następne zmiany dalsze schładzanie elementów maszyny wodą oraz kontrolę miejsca pożaru zastępom z KSRG.

Po przeprowadzeniu oględzin miejsca pożaru, Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego we Wrocławiu wydał decyzję, którą wstrzymał ruch zakładu górniczego KGHM Polska Miedź S.A. O/ZG „Rudna” w Polkowicach, w części dotyczącej:

  • eksploatacji ładowarki kołowo-przegubowej typu LKP-0903, do czasu przeprowadzenia przez właściwą jednostkę oceny wpływu jej stanu technicznego na pożar w aspekcie zgodności z obowiązującymi przepisami i dokumentacją techniczno-ruchową producenta, uzależniając jej ponowną eksploatację od przeprowadzenia powyższej oceny oraz usunięcia uszkodzeń spowodowanych przez pożar i doprowadzenia jej stanu technicznego do zgodności z dokumentacją techniczno-ruchową producenta oraz uzyskania zezwolenia kierownika ruchu zakładu górniczego na ponowne oddanie jej do ruchu,
  • wyrobiska górniczego chodnika T-159a1 pomiędzy pasem P-74 a pasem P-71, do czasu usunięcia skutków pożaru ładowarki, ze szczególnym uwzględnieniem stanu wyrobiska i jego obudowy na zasadach określonych przez kierownika ruchu zakładu górniczego.

Ponadto, nakazał przetransportowanie ładowarki do wyznaczonego miejsca, w sposób ustalony przez kierownika ruchu zakładu górniczego, w którym możliwe będzie przeprowadzenie w/w oceny jej stanu technicznego.

Informację opracowano na podstawie danych z OUG we Wrocławiu.

 

do góry