15.05.2006

Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy
OWP-6/gem-21/2006

Katowice, dnia 16.05.2006 r.

 

I N F O R M A C J A   Nr 6/2006śm./EW

 

w sprawie wypadku śmiertelnego  zaistniałego w Kompanii Węglowej S.A. Oddział KWK „Bielszowice” w Rudzie Śląskiej, któremu uległ w dniu 15.05.2006 r. o godz. 1820 górnik oddziału GOW-2 lat 42, pracujący w górnictwie 8 lat.

 

     Wypadek miał miejsce na skrzyżowaniu  ściany 780b z chodnikiem 5”w, w pokładzie 502 na poziomie 840 m. Pokład 502 o grubości 2,3 do 3,5 m, nachyleniu do 12° zaliczony został do IV kategorii zagrożenia metanowego, III stopnia zagrożenia tąpaniami, klasy B zagrożenia wybuchem pyłu węglowego, I stopnia zagrożenia wodnego. Eksploatacja prowadzona była
w odmianie podłużnej z zawałem stropu na wysokość do 3,4 m. Ściana 780b o długości 120 m wyposażona została w 79 sekcji obudowy zmechanizowanej typu FAZOS-19/35 OzM5, kombajn KSW 475 2BP o zabiorze 0,8 m i przenośnik ścianowy GLINIK-298/800/2BP1, podający urobek na przenośnik zgrzebłowy RYBNIK-80/P-60 zabudowany w chodniku 5”w. Chodnik 5”w wykonany został w obudowie ŁP9/V-29/A stawianej co 0,9 m, stabilizowanej rozporami stalowymi dwustronnego działania. Opinka wykonana była z okładzin betonitowych w części stropowej i siatek stalowych na ociosach. Wyrobisko służyło do odstawy urobku ze ściany 780b i stanowiło drogę doprowadzania świeżego powietrza do ściany z poziomu 840 m.

     W dniu 15.05.2006 r. na zmianie „B” rozpoczynającej się o godz. 1230 sztygar zmianowy oddziału GOW-2 skierował trzyosobowy zespół pracowników brygady ścianowej do wykonywania prac w chodniku 5”w w rejonie skrzyżowania ze ścianą 780b. Zadaniem zespołu było utrzymywanie prawidłowego stanu obudowy skrzyżowania chodnika 5”w ze ścianą 780b i przekładka napędu głównego przenośnika ścianowego. Od początku zmiany do godziny  1820 ww. zespół wykonał m. in. trzy przekładki napędu głównego przenośnika ścianowego. Po ostatniej przekładce napęd główny przenośnika wysunięty był do chodnika 5”w, w taki sposób, że odległość korpusu jego napędu od obudowy chodnika 5”w po stronie ociosu północnego wynosiła 0,45 m. W tym miejscu zabudowane były jeszcze stojaki typu Valent i SV, a na spągu ułożone były dwa rurociągi o średnicy 150 mm, co powodowało, brak możliwości przejścia pomiędzy korpusem napędu, a ociosem północnym wyrobiska. Powyższe wymuszało konieczność poruszania się pracowników w rejonie skrzyżowania ściany z chodnikiem po trasach przenośników ścianowego i podścianowego. Około godz. 1820 jeden z pracowników trzyosobowego zespołu wychodząc ze ściany przechodził przez trasę będącego w ruchu przenośnika ścianowego, który obsługiwany był w tym czasie przez sztygara zmianowego nieposiadającego upoważnienia do jego obsługi . W czasie przejścia pracownik został pochwycony przez zgrzebło łańcucha przenośnika i wciągnięty do korpusu napędu, co spowodowało że poszkodowany doznał śmiertelnych obrażeń.

 

     Przyczyną wypadku wciągnięcia górnika do korpusu napędu przenośnika ścianowego było przechodzenie poszkodowanego przez trasę będącego w ruchu przenośnika.

 

      Przyczyna ta była następstwem braku właściwej szerokości przejścia wynoszącej co najmniej 0,7 m.

 

     W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor OUG w Gliwicach nakazał :

1. Wstrzymać ruch przenośników zgrzebłowych w ścianie 780b i w chodniku 5”w,
    w pokładzie 502 do czasu uzyskania wymaganych odstępów ruchowych.

2. Przeszkolić pracowników zatrudnionych w rejonach ścian na okoliczność zasad     bezpiecznego poruszania się, zwłaszcza na skrzyżowaniach ścian z chodnikami     przyścianowymi.

3. Z okolicznościami i przyczynami zaistniałego wypadku śmiertelnego zapoznać        zainteresowanych  pracowników.

 

Informację opracowano na podstawie danych z OUG w Gliwicach.

 

 

 

 

 

do góry