29.12.2006

   Wyższy Urząd Górniczy
Departament Warunków Pracy 
   OWP-25/gem-23/2006                       

Katowice, dnia 3.01.2007 r.     

I N F O R M A C J A   Nr 25śm./2006/EW

w sprawie  wypadku śmiertelnego zaistniałego w dniu 29.12.2006 r., około godz. 2345 w Kompanii Węglowej S.A. Oddział Kopalnia Węgla Kamiennego „Bolesław Śmiały” w Łaziskach Górnych, któremu uległ pomiarowy pod ziemią, lat 41, pracujący w górnictwie 21 lat.

     Wypadek zaistniał w chodniku nr 431 w pokładzie 324/3 na poziomie 420 m, w odległości 34,75 m za frontem ściany 431. Chodnik nr 431 wykonano w obudowie ŁP8/V-25 z opinką stropu i ociosów z siatek stalowych typu BWC i MM, przy rozstawie odrzwi co 1,0 m, stabilizowanych rozporami stalowymi dwustronnego działania typu TR. Szerokość chodnika wynosiła 4,25 m, a wysokość 3,2 m. Wyrobisko to służyło do odstawy urobku ze ściany. W chodniku zabudowano przenośnik zgrzebłowy podścianowy typu PZP KOBRA o szerokości trasy 750 mm i długości 60 m. Na trasie przenośnika zabudowana została kruszarka typu KRUK-2, a w odległości 7,8 m od kruszarki, na wlocie do tunelu osłaniającego trasę przenośnika zgrzebłowego KOBRA, zabudowano wychylną bramkę bezpieczeństwa, wyłączającą napęd kruszarki i przenośnika podścianowego. W odległości 0,8 m przed wlotem do tunelu osłaniającego trasę przenośnika KOBRA, zabudowany był pomost metalowy (przełaz), służący do przejścia nad trasą ww. przenośnika.

     W dniu 29.12.2006 r. na zmianie C, trwającej od godz.2230 do godz.600, osoba dozoru wyższego działu Mierniczego i Geologicznego  skierowała dwuosobowy zespół pracowników oddziału MGM-1 w celu wykonania miesięcznych obmiarów ściany 431. Około godz.2320 po zgłoszeniu się do sztygara zmianowego oddziału G-3 pracownicy przybyli w rejon ściany 431. W tym czasie w ścianie 431 prowadzone było urabianie. Pracownicy po dojściu do zabudowanego przed tunelem kruszarki pomostu metalowego (przełazu) umożliwiającego bezpieczne przejście nad trasą przenośnika w kierunku dojścia do ściany rozdzielili się. Przodowy zespołu pozostawił drugiego pracownika przed przełazem, a sam udał się w kierunku ściany. Około godz.  2345 , przebywający na trasie odstawy sztygar oddziału wydobywczego G-3 spostrzegł na przenośniku taśmowym odstawy urobku ze ściany przemieszczający się hełm górniczy, zakrwawione buty gumowe i nakolanniki. Zatrzymano urządzenia odstawy urobku ze ściany i stwierdzono, że w kruszarce, zabudowanej na trasie przenośnika podścianowego, znajduje się ciało pracownika z oddziału MGM-1, który prawdopodobnie w czasie próby przejścia przez trasę przenośnika podścianowego w miejscu niedozwolonym, został pochwycony przez zgrzebła przenośnika. Przed kruszarką na wlocie tunelu, zabudowane było urządzenie zatrzymania awaryjnego wykonane z liny stalowej w kształcie pętli, które nie obejmowało swym zasięgiem całej szerokości trasy przenośnika. Pod  liną pętli wyłącznika awaryjnego poszkodowany przemieszczony został pod bęben kruszący kruszarki, doznając śmiertelnych obrażeń. Przybyłe na miejscu wypadku dwa zastępy ratownicze, po zdjęciu metalowych osłon  kruszarki uwolniły poszkodowanego.

     Na podstawie dotychczasowych ustaleń stwierdzono, że prawdopodobną przyczyną wypadku było przechodzenie pracownika przez trasę będącego w ruchu przenośnika w miejscu niedozwolonym, jego pochwycenie i przemieszczenie pod pracujący bęben kruszarki.

      W związku z zaistniałym wypadkiem Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Gliwicach wydaną decyzją nakazał:

1. Wstrzymać ruch przenośnika wraz z kruszarką kęsów typu Kruk 2 zabudowanej w chodniku nr 431 w pokładzie 324/3, na  trasie przenośnika zgrzebłowego PZP KOBRA do czasu:   
    a). doprowadzenia kruszarki do stanu technicznego zgodnego z dokumentacją techniczno- ruchową,
    b). zabudowy linki w poprzek trasy przenośnika PZP KOBRA umożliwiającą
         dodatkową możliwość zatrzymania napędów przenośnika i kruszarki  przez jej  pociągniecie,
    c). zabudowy :
         - przełazów w poprzek trasy przenośnika PZP KOBRA przed i za napędem  przenośnika ścianowego Rybnik-225/750/BP umożliwiających bezpieczne dojście do zwrotni  przenośnika KOBRA  tj. zgodnie z ustaleniami kierownika ruchu zakładu górniczego ujętymi w  Technologii eksploatacji ściany 431 w pokł.324/3,
       ­  - oświetlenia przed i za kruszarką zgodnie z wymogami DTR kruszarki,
   d). dokonania odbioru technicznego przez komisję powołaną przez   Kierownika Ruchu Zakładu Górniczego i uzyskanie zezwolenia na oddanie do ruchu przenośnika i kruszarki.

2. Ponowne przeszkolenie pracowników w  zakresie zasad bezpiecznego przemieszczania się  w rejonie tras przenośników.  

3. Z przyczynami i okolicznościami zaistniałego wypadku zapoznać osoby dozoru ruchu i pracowników kopalni.

do góry